Forum AutoPlus Strona Główna AutoPlus
Forum motoryzacyjne
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Test zderzeniowy ADAC przy 80 km/h

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum AutoPlus Strona Główna -> Technika w motoryzacji
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
poorwich
Administrator



Dołączył: 06 Cze 2006
Posty: 4062
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Pniewy koło Poznania

PostWysłany: Nie 8:03, 24 Sie 2008    Temat postu: Test zderzeniowy ADAC przy 80 km/h

Jak wiadomo EuroNCAP rozbija samochody przy zderzeniu czołowym przy prędkości 64 km/h. Wtedy większość dzisiejszych nowych aut uzyskuje największą notę pięciu gwiazdek.
Ale niemiecki automobilklub ADAC postanowił sprawdzić bezpieczeństwo przy zderzeniu z barierą przy 80 km/h. Panowie z ADAC rozbijali pięciogwiazdkową Renault Lagunę III.
Przy prędkości 80 km/h strefy deformacyjne muszą bowiem przejąć o 56 % więcej energii, niż jest to przy prędkości 64 km/h. W praktyce oznacza to, iż już struktura kabiny nie jest tak stabilna.
A jak to wyszło w praktyce? Poduszka powietrzna i pas bezpieczeństwa z napinaczem nie ograniczyły kontaktu klatki piersiowej kierowcy z kołem kierownicy. W tym przypadku koło kierownicy przesunęło się do wnętrza kabiny. Kontakt z deską rozdzielczą zwiększył ryzyko zranienia kolana kierowcy. Najlepiej wypadł test manekina współpasażera. Poduszka powietrzna nie zatrzymała kontaktu głowy z deską rozdzielczą, ale miękkie materiały zniwelowały siłę zderzenia. Tym samym nie musi dojść w tym rejonie do większego zranienia. Znacznie gorzej wypadł test manekina 1,5 letniego dziecka – w rejonie klatki piersiowej i szyi istnieje wysokie ryzyko zranienia.
Wnioski są jasne. Przy zderzeniu przy większej prędkości nawet w 5-gwiazdkowym samochodzie (wg EuroNCAP) nie możemy być pewni, że wyjdziemy z niego bez żadnych obrażeń.

FOTO:

[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]

(C) roadlook.pl
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Mr_Mar
VIP



Dołączył: 24 Lis 2006
Posty: 1751
Przeczytał: 1 temat

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Nie 9:08, 24 Sie 2008    Temat postu:

No to jest prawda co napisałeś. Żadne auta nie wytrzymują takich dużych sił. Jednak panowie z firm nie widzą problemu, bo EuroNcap daje Lagunie 5 gwiazdek za 64km/h, bo taka jest średnia statystyczna prędkość zderzenia, a gdzie wypadki na autostradach, gdzie prędkość wynosi 130km.h i więcej? Moim zdaniem auto powinno być poddane badaniu nie przy 64km/h tylko przy każdej prędkości dopuszczalnej jakie obowiązują tj 50; 60; 90; 100 i 130 km/h i wtedy będzie to dla mnie miarodajne.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
poorwich
Administrator



Dołączył: 06 Cze 2006
Posty: 4062
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Pniewy koło Poznania

PostWysłany: Nie 9:46, 24 Sie 2008    Temat postu:

Mr_Mar napisał:
(...) Moim zdaniem auto powinno być poddane badaniu nie przy 64km.h tylko przy każdej prędkości dopuszczalnej jakie obowiąują tj 50; 60; 90; 100 i 130 km/h i wtedy będzie to dla mnie miarodajne.


Dokładnie Mr_Mar - zgadzam się z Tobą.

A jak do tego dodać jeszcze "pewność" siebie niektórych kierowców z 5-gwiazdkowych samochodów, że skoro są tak bezpieczne to po co zapinać pasy itp. to przy zderzeniu przy takiej prędkości jest wielce prawdopodobne, że kierowca i ewentualni pasażerowie wyjdą z wypadku z poważnymi obrażeniami lub nawet nieżywi...
A tak - takie testy jak ten przeprowadzony przez ADAC pokazują, że dzięki pasom można przeżyć i zmniejszyć obrażenia ciała przy zderzeniu przy takiej prędkości.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Albee




Dołączył: 14 Sie 2007
Posty: 788
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Nie 10:03, 24 Sie 2008    Temat postu:

Trudno się z Wami nie zgodzić. Uważam też, że oprócz testów zderzeniowych, euroNCAP (lub inna firma) powinna przeprowadzać także testy zachowania na drodze w niebezpiecznych sytuacjach (test łosia itp.). I wiem, że takie testy przeprowadza wiele magazynów czy programów telewizyjnych, jednak tak jak w przypadku testów zderzeniowych powinny one zostać przeprowadzane według ścisłych norm i równie oficjalnie oceniane. Mam wrażenie, że skończyłoby się wtedy postrzeganie aut francuskich jako królów bezpieczeństwa. Nie wiem jak dla Was, ale dla mnie ważniejsze jest czy uniknę zderzenia niż czy wyjdę z niego cało.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
FinFan




Dołączył: 02 Sty 2007
Posty: 188
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Poznań

PostWysłany: Nie 16:30, 24 Sie 2008    Temat postu:

poorwich napisał:
przy zderzeniu przy takiej prędkości jest wielce prawdopodobne, że kierowca i ewentualni pasażerowie wyjdą z wypadku z poważnymi obrażeniami lub nawet nieżywi...


I będą jęczeć móóóóóóóóóóóózg, móóóóóóóóóóóóóóóóózg, a tym co przeżyją wygryza mózgi i ich podrą na kawałki żywcem Very Happy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
3ndriu




Dołączył: 22 Sie 2008
Posty: 63
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Chodzież
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pon 18:18, 25 Sie 2008    Temat postu:

Te testy zderzeniowe są śmieszne. W Polsce częstym zjawiskiem jest przekraczanie prędkości. Często sa sytuacje, w których z jednej strony jedzie samochód z prędkością 200 km/h, a z drugiej inny samochód również z prędkością 200km/h. Jak się zderzą, to siła uderzenia będzie taka, jak przy uderzeniu w ścianę z prędkością 400km/h. A testy zderzeniowe przeprowadzane są przy 64 km/h albo, jak w ADAC przy 80 km/h. To jakiś absurd.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
poorwich
Administrator



Dołączył: 06 Cze 2006
Posty: 4062
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Pniewy koło Poznania

PostWysłany: Pon 18:25, 25 Sie 2008    Temat postu:

No dobra 3ndriu zgadzam się z Tobą. Ale chyba każdy kierowca, albo prawie każdy, przez zderzeniem próbuje nieco wytracić prędkość (czyli inaczej mówiąc hamuje). I prędkości są wtedy nieco mniejsze niż te, które podałeś.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Albee




Dołączył: 14 Sie 2007
Posty: 788
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Pon 18:48, 25 Sie 2008    Temat postu:

Z tymi dwustoma km/h to nieco przeszarżowałeś. Po naszych drogach krajowych (max 90) nie jeździ się zwykle wiele szybciej niż 100 - 110. Do tego tak jak imć poorwich napisał dochodzi hamowanie. Znacznie gorzej jest w momencie kiedy jeden z kierowców straci przytomność/zaśnie.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Mr_Mar
VIP



Dołączył: 24 Lis 2006
Posty: 1751
Przeczytał: 1 temat

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Pon 20:18, 25 Sie 2008    Temat postu:

3ndriu napisał:
... z jednej strony jedzie samochód z prędkością 200 km/h, a z drugiej inny samochód również z prędkością 200km/h. Jak się zderzą, to siła uderzenia będzie taka, jak przy uderzeniu w ścianę z prędkością 400km/h. ...


To co napisałeś to jest prędkość względna jednego auta względem drugiego, ale siła uderzenie będzie o wiele większa. Mniej więcej siła rośnie w funkcji kwadratowej, a wnioski wyciągnijcie sami...
Wnika to z faktu, że pojazd poruszający się posiada energię kinetyczną, która zależy od połowy iloczynu masy i kwadratu prędkości, a betonowa ściana posiada tylko energię potencjalną, która zależy od masy, wysokości i przyspieszenia ziemskiego. Czyli energia kinetyczna poruszających się dwóch aut będzie o wiele większe niż energia kinetyczna stałej przeszkody.


Ostatnio zmieniony przez Mr_Mar dnia Pon 20:23, 25 Sie 2008, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Przemek
Administrator



Dołączył: 15 Kwi 2006
Posty: 1556
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Perła

PostWysłany: Pon 20:40, 25 Sie 2008    Temat postu:

Testy zderzeniowe Euroncap są bez sensu ? Ludzie....
Mają wielki sens ! Dzięki nim poziom bezpieczeństwa biernego podnosi się z dnia na dzień ! Możemy mieć pewność że kupujemy auto które jest w stanie zapewnić nam bezpieczeństwo podczas wypadku ! Jest masa filmów które pokazują jak duży skok został wykonany dzięki niezależnej instytucji jaką jest EuroNCAP. Mam nadzieje że jej działalność nadal będzie się rozwijała a poziom bezpieczeństwa nadal rósł.
Uważam że samochody 4 i 5 gwiazdkowe to już naprawdę bezpieczne pojazdy !
Pamiętajmy że crash test z prędkości 64km/h odwzorowuje zderzenie dwóch pojazdów o tej samej masie z pokryciem 40% przy prędkości 50km/h
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Mr_Mar
VIP



Dołączył: 24 Lis 2006
Posty: 1751
Przeczytał: 1 temat

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Pon 20:52, 25 Sie 2008    Temat postu:

Ja się z Tobą Przemku zgadzam, że istnienie takich instytucji jak EuroNcap, Adac, Dekra a także PZMot, podnoszą nie tylko bezpieczeństwo ale również niezawodność aut. Jednak testy zderzeniowe powinny być przeprowadzane w większej ilości prób przy różnych prędkościach nawet tych w granicach 200-tu. Bo średnia statystyczna jest przydatna i pozwala z dużym prawdopodobieństwem określić wymogi dla auta, ale często wypadki zdarzają się z prędkościami wyższymi od średniej statystycznej, a także z udziałem różnych aut o różnej masie w tym aut ciężarowych (choć takie testy już też się robi).
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Przemek
Administrator



Dołączył: 15 Kwi 2006
Posty: 1556
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Perła

PostWysłany: Pon 20:59, 25 Sie 2008    Temat postu:

Mr_Mar napisał:
Ja się z Toba Przemku zgadzam, że istnienie takich instytucji jak EuroNcap, Adac, Dekra a także PZMot, podnoszą nie tylko bezpieczeństwo ale również niezawodność aut. Jednak testy zderzeniowe powinny być przeprowadzane w większej ilości prób przy różnych prędkościach nawet tych w granicach 200-tu. Bo średnia statystyczna jest przydatna i pozwala z dużym prawdopodbieństwem określić wymogi dla auta, ale często wypadki zdarzają się z prędkościami wyższymi od średniej statystycznej, a także z udziałem różnych aut o różnej masie w tym aut ciężarowych (choć takie testy już też się robi).

Zgadzam się z Tobą ale... jeżeli ktoś przeprowadzi test przy 130km/h to przy 200 km/h nie będzie już sensu....
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Mr_Mar
VIP



Dołączył: 24 Lis 2006
Posty: 1751
Przeczytał: 1 temat

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Pon 22:29, 25 Sie 2008    Temat postu:

A to niby dlaczego Przemku? Mnie zawsze uczyli, czy to w technikum, czy na studiach, że każdy element trzeba projektować z pewnym współczynnikiem bezpieczeństwa. Chyba w całej Europie maksymalna prędkość to 130km/h, ale należy uwzględnić to, że w Niemczech, błędnie się zakłada, że można jechać ile się chce, i trafi się człowiek, który będzie jechał te 200km/h. I taki człowiek też wypadałoby, żeby był uwzględniony w teście. Tak więc ja uważam, że jednak testy zderzeniowe powinny mieć również ten margines i tą poprawkę, że ktoś na pewno będzie tym autem jechał dużo szybciej niż 50, 60, 90, 100, 130 km/h i takiego też należało by zabezpieczyć przed ewentualnym nieszczęściem. Choć z drugiej strony przy 200-tu to marny jego los, ale może wtedy by taki test wpłynął na jego wyobraźnie i by zwolnił do 130 km/h.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Albee




Dołączył: 14 Sie 2007
Posty: 788
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Pon 23:29, 25 Sie 2008    Temat postu:

Ja uważam, że tylko kwestią czasu jest zwiększenie bezpieczeństwa aut pędzących nawet 200 na godzinę. Wystarczy spojrzeć na testy zderzeniowe aut z końca lat 90 czy nawet początki obecnego wieku. Postęp w tej dziedzinie jest bardzo szybki.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum AutoPlus Strona Główna -> Technika w motoryzacji Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin