Forum AutoPlus Strona Główna AutoPlus
Forum motoryzacyjne
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Akumulator w samochodzie

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum AutoPlus Strona Główna -> Technika w motoryzacji
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
poorwich
Administrator



Dołączył: 06 Cze 2006
Posty: 4062
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Pniewy koło Poznania

PostWysłany: Sob 9:26, 22 Mar 2008    Temat postu: Akumulator w samochodzie

W większości aut pod maską (wyjątkiem jest np. BMW) znajduje się akumulator. Dla większości to zapewne tylko czarna skrzynka wypełniona elektrolitem, na której jest parę naklejek i wystają z niej dwa bieguny (dodatni i ujemny). Ale przypominamy sobie o nim przed zimą, albo wtedy gdy całkowicie się rozładuje i uniemożliwi uruchomienie naszego samochodu. Dlatego w tym temacie chcę napisać parę słów na temat akumulatora - ich typów, układów w pojeździe, w których występuje akumulator oraz o typowych usterkach tego podzespołu oraz jak go ładować.

Czym jest akumulator i z czego się składa?
Akumulator jest to, mówiąc w najprostszy sposób chemiczne źródło i jedne z dwóch źródeł prądu w każdym samochodzie z silnikiem spalinowym. Drugim jest alternator lub prądnica (w wypadku starszych samochodów np. Fiat 126p). Oba źródła pełnią rolę przemienne. Co oznacza, iż gdy jedno dostarcza energię do pojazdu drugie tego nie robi. W każdym akumulatorze znajdują się 6 ogniw.
Akumulator składa się z:
- obudowy, która jest wykonana z kwasoodpornego materiału obudowujący zestawy płytowe - najczęściej z polipropylenu lub ebonitu;
- elektrolitu, czyli rozcieńczonego kwasu siarkowego (H2S), w którym zanurzone płyty dodatnie i ujemne, przewodzi prąd elektryczny;
- płyty dodatniej/ujemnej - ta pierwsza po naładowaniu ma kolor brązowy, a druga szary;
- separatora, którego zadaniem jest zapobieganie stykaniu się ze sobą płyt ujemnych i dodatnich. Zetknięcie płyt doprowadziłoby do zwarcia. Separator musi być porowaty tak, aby prąd mógł przepływać z jak najmniejszym oporem;
- ogniwa, czyli zestawu płyt dodatnich i ujemnych oddzielonego separatorami. Płyty dodatnie połączone są w jeden zespół, ujemne w drugi;
- oraz kratki, która spełnia tę samą funkcję w zarówno ujemnych, jak i dodatnich płytach. Jest szkieletem konstrukcyjnym oraz przewodnikiem prądu elektrycznego, w nowoczesnych modelach akumulatorów kratki są znacznie cieńsze niż kiedyś, a to dlatego, że chcemy maksymalnie wykorzystać dostępną energię w akumulatorach, równocześnie obniżając ich ciężar.
Dobrze pracujący akumulator powinien mieć napięcie 13,9 do 14,5 V. Minimalne napięcie akumulatora, nazywane stanem głębokiego rozładowania, to 11,8 V. Zaś gdy napięcie jest wyższe niż 14,7 V mamy doczynienia z przeładowaniem akumulatora.

Jakie są typy akumulatorów?
W dzisiejszych samochodach występują dwa typy akumulatorów - bezobsługowe (w tańszych samochodach, małych używanych np. Daewoo Tico) oraz na obsługowe. Czym się one różnią? Te pierwsze, jak wskazuje nazwa, nie wymagają od użytkownika niczego innego jak tylko doładowywania od czasu do czasu (lub kiedy się rozładują). Te drugie zaś są podobne do bezobsługowych jednak czasami trzeba w nich uzupełniać elektrolit - ale tylko i wyłącznie wodą destylowaną (Exclamation). Które są lepsze? Moim zdaniem trudno powiedzieć.

W jakich układach w samochodzie występuje akumulator?
Akumulator występuje w trzech układach w aucie. A są to:
- układ zapłonowy w silniku benzynowym – swoją rolę odgrywa w momencie kiedy wsiadając do pojazdu włączamy zapłon. Wtedy to akumulator dostarcza prąd do cewki, która przetwarza napięcie z 6 lub 12 V jakie wychodzą z akumulatora na 20 000 V. Stamtąd prąd wędruje do rozdzielacza, który z kolei przesyła go na świece zapłonowe (w momencie gdy silnik jest już włączony);
- układ rozruchowy – kiedy ustawimy stacyjkę w pozycji start prąd przesyłany jest z akumulatora do rozrusznika. Potocznie rozrusznikiem jest silnik elektryczny. Negatywną cechą działania rozrusznika jest duży pobór prądu, co szczególnie w zimnych porach roku stawia duże wymagania akumulatorowi;
- układ ładowania – podczas pracy silnika akumulator ulega ładowaniu. Układ ładowania składa się z prądnicy oraz regulatora napięcia, którego zadaniem jest utrzymywanie napięcia ładowania akumulatora na odpowiednim poziomie przy zróżnicowanych warunkach klimatycznych i eksploatacyjnych. Aby sprawdzić czy akumulator rzeczywiście jest odpowiednio naładowany można przeprowadzić pomiar gęstości elektrolitu, który w powinien utrzymywać się na poziomie 1,26-1,28 kg/l przy normalnym użytkowaniu.

Jakie "przygody" mogą nas spotkać z akumulatorem i alternatorem?
Po pierwsze to rozładowanie akumulatora, poprzez np. zostawienie przez pomyłkę zapalonych świateł, źle podłączonego radia (że np. nawet gdy samochód jest zgaszony, radio wyłączone to i tak radioodbiornik pobiera prąd z baterii samochodowej) itp. Czasem może się okazać, że akumulator jest sprawny, lecz nagle samochód nie chce odpalić. Dlaczego? Wtedy wina leży po stronie alternatora/prądnicy, który nie ładuje akumulatora podczas jazdy, co prowadzi do rozładowania. W takim przypadku pozostaje jedynie wymiana alternatora.

Jak ładować akumulator?
Są dwa sposoby ładowania akumulatora. Pierwszy z nich to ładowanie go w samochodzie. Drugi to wyjęcie baterii z auta i ładowanie jej w np. domu czy w garażu. Który jest lepszy? Są zapewne zwolennicy pierwszego jak i drugiego sposobu ładowania baterii samochodowej. Jednak trzeba pamiętać o dobrym podpięciu klamr prostownika (czy też kabli jeśli uruchamiamy nasze auto z pomocą np. samochodu sąsiada)do klem baterii samochodowej. W przypadku aut wyposażonych w akumulatory obsługowe nie należy przed ładowaniem dolewać elektrolitu/wody destylowanej, ponieważ podczas ładowania poziom jego rośnie.
FOTO:
- ogniwo:
[link widoczny dla zalogowanych]

- przekrój akumulatora:
[link widoczny dla zalogowanych]

- obudowa zewnętrzna:
[link widoczny dla zalogowanych]


(C) akumulator.pl
(C) wikipedia.pl
(C) google.pl


P.s. Jeżeli ktoś z Was miałby coś do dodania na temat akumulatora samochodowego to proszę pisać w postach Wink


Ostatnio zmieniony przez poorwich dnia Sob 9:40, 22 Mar 2008, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Mr_Mar
VIP



Dołączył: 24 Lis 2006
Posty: 1751
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Sob 10:14, 22 Mar 2008    Temat postu:

poorwich napisał:
Jakie są typy akumulatorów?
W dzisiejszych samochodach występują dwa typy akumulatorów - bezobsługowe (w tańszych samochodach, małych używanych np. Daewoo Tico) oraz na obsługowe. Czym się one różnią? Te pierwsze, jak wskazuje nazwa, nie wymagają od użytkownika niczego innego jak tylko doładowywania od czasu do czasu (lub kiedy się rozładują). Te drugie zaś są podobne do bezobsługowych jednak czasami trzeba w nich uzupełniać elektrolit - ale tylko i wyłącznie wodą destylowaną (). Które są lepsze? Moim zdaniem trudno powiedzieć.

Nie chcę się czepiać, jak zawsze zresztą, ale powiedz mi a jak się dzielą akumulatory np ze względu na rodzaj elektrolitu?
Do tego ja mam pytanie z czego wykonane są płyty ogniw elektrycznych?
A jakie jest napięcie akumultora? A poniżej jakiej wartości napięcia rozrusznik już nie będzie mógł uruchomić silnika spalinowego.

Ogólnie fajnie, że poświęciłeś temu czas i uwagę, ale pozwolisz, że trochę informacji uzupełniłę, bo ich zabrakło a są ważne. Mianowicie chodzi i same używanie akumulatora. Można było by powiedzieć, że jest to nieważne, bo akumulator ma tylko zasilić rozrusznik i tak jak napisał Przemek na początku układ zapłonowy i w części też paliwowy. Jednak każdy z nas widział jak czasami kierowcy, zwłaszcza w zimie kręcą rozrusznikami tak długo aż auto zapali lub usłyszymy charakterystyczne objawy wyczerpania akumulatora. Pamiętajmy, że rozrusznik potrzebuje sporego prądu rozruchowego, żeby mógł obrócić silnikiem spalinowym, a obciążenie nim akumulatora powoduje spory ubytek prądu. Normalnie akumulator ma ok 14,2V, które podczas włączenia rozrusznika ulegają sporemu zmniejszeniu, ale sam ubytek zostanie oddany po włączeniu już silnika i zasileniu go z aletrnatora. No więc wszystko jest ładnie pięknie jak silnik spalinowy zapali nam od razu. Ale jeśli tak się nie zdarzy to często praktyką jest właśnie trzymanie kluczyka i "kręcenie" rozrusznikiem. Jest podstawowy błąd jaki można popełnić, gdyż pobór prądu będzie tak duży, że akumulator może po kilku takich próbach nie wytrzymać. Więc jak mamy uruchamiać auto, żeby akumulator starczył nam na dłużej? Otóż pierwszą zasadą jest to aby czas pracy akumulatory był jak najkrótszy. Jeżli auto nie zapala nam od razu to należy po 5 sekundach pracy rozrusznika wyłączyć go i odczekać ok 1 minuty, żeby akumulator mógł się trochę zregenerować. Dopiero po tem można prowadzić kolejną próbę uruchomienia silnika. Bo należy wiedzieć, że gdy napięcie w akumulatorze spadnie do ok 6V to wtedy już silnika nie da się w ogóle uruchomić, bo będzie zbyt mały prąd aby obrócić wirnikiem rozrusznika. Dodatkowo ważne jest aby akumulator ładować właściwym prądem ładowania. Za to naszczęscie odpowiada regulator napięcia w alternatorze lub prądnicy. Ale warto od czasu do czasu sparwdzić na zaciskach akumulatora jakie jest napięcie ładowania.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum AutoPlus Strona Główna -> Technika w motoryzacji Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin