Forum AutoPlus Strona Główna AutoPlus
Forum motoryzacyjne
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Common Rail

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum AutoPlus Strona Główna -> Technika w motoryzacji
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Albee




Dołączył: 14 Sie 2007
Posty: 788
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Pon 19:26, 07 Lip 2008    Temat postu: Common Rail

Common Rail

Bezpośredni wtrysk paliwa typu Common Rail jest nowoczesnym rozwiązaniem stosowanym w silnikach diesla. System ten wykorzystuje wysokociśnieniowy (1000 - 2000 barów) przewód (szynę) paliwowy zasilający osobne zawory elektromechaniczne.

System Common Rail został opracowany przez Szwajcara, Roberta Hubera pod koniec lat 60 XX wieku. Następnie rozwój tej technologii przejął Szwajcarski Federalny Instytut Techniki w Zurichu. Pierwszy raz system ten wykorzystała firma Denso, produkując układy wtryskowe dla ciężarówek Hino Rising Ranger, wypuszczonej na rynek w 1995 roku.

Common Rail wykorzystuje system zaworów elektromechanicznych, lub piezoelektrycznych (potencjał elektryczny powstaje w wyniku rozciągania lub ściskania). Dzięki nim możliwa jest bardzo precyzyjna kontrola ilości wtryskiwanego paliwa, co pozwala lepiej je rozpylić. Aby zwiększyć kulturę pracy silnika i zmniejszyć emisję szkodliwych gazów do atmosfery, do cylindra paliwo wtryskiwane jest kilkukrotnie (nawet do pięciu razy na cykl w najnowocześniejszych jednostkach). Pomaga to wywołać eksplozję mieszanki w najbardziej optymalnym momencie. W przeciwieństwie do standardowych diesli w których paliwo jest wtryskiwane pod niskim ciśnieniem, a co za tym idzie jego ilość nie może być precyzyjnie kontrolowana, w jednostkach z systemem Common Rail pompa wtryskowa została wyeliminowana. Zamiast niej stosuje się wysokociśnieniową pompę która spręża paliwo nawet do 2000 barów i „zamyka” je w szynie prowadzącej do wtryskiwaczy.

Współczesne systemy Common Rail, mimo, iż działają na tej samej zasadzie, sterowane są elektronicznie przez jednostkę centralną. W 1997 Common Rail został wprowadzony w autach osobowych. Pierwszym takim samochodem była Alfa Romeo 156 1.9 JTD, drugi był Mercedes C220 CDI.

Obecnie większość producentów aut ma w swojej ofercie silniki z systemem Common Rail, jednak w zależności od marki, silniki te są oznaczone różnymi symbolami:
BMW – Silniki D
Daimler - CDI, CRD
Grupa FIAT - JTD, MultiJet, JTDm, CDTi 1.3, 1.9 i 2.0, TiD, TTiD , DDiS, Quadra-Jet
Ford Motor Company – TDCi, Duratorq, Powerstroke
Opel - CDTi
Isuzu - Dti, CDTi 1.7 i 3.0
Daewoo/Chevrolet - VCDi, Ecotec CDTi
Honda - i-CTDi, i-DTEC
Hyundai-Kia - CRDi
Mahindra - CRDe
Maruti Suzuki - DDiS
Mazda - CiTD
Mitsubishi - DI-D
Nissan - dCi
PSA Peugeot Citroën - HDI, HDi, JTD
Renault - dCi
SsangYong - XDi
Subaru - TD
Tata - DICOR
Toyota - D-4D
Grupa Volkswagen - 3.3 i 4.2 V8 TDI, najnowsze 1.6, 2.0, 2.7 i 3.0 TDI.

[link widoczny dla zalogowanych]

Jak zwykle, proszę o komentarze.

Źródła: Wikipedia, własna wiedza


Ostatnio zmieniony przez Albee dnia Pon 19:31, 07 Lip 2008, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Mr_Mar
VIP



Dołączył: 24 Lis 2006
Posty: 1751
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Pon 19:42, 07 Lip 2008    Temat postu:

O widze, że kolega szaleje. Brawo kolejnego artykułu. Jak słusznie zauważyłeś, Common Rail oznacza dokładnie wspólną szynę. Idea jest bardzo podobna do wtrysku benzyny. Przyznam, że nigdy się nie zastanawialem na czym polega praca wtryskiwaczy pizoelektrycznych, a tu proszę przeczytałem i teraz wiem.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
poorwich
Administrator



Dołączył: 06 Cze 2006
Posty: 4062
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Pniewy koło Poznania

PostWysłany: Wto 8:59, 08 Lip 2008    Temat postu:

Fajny artykuł Albee Wink Wg mnie szkoda, że nie wspomniałeś o różnych generacjach Common Raila i różnicach pomiędzy nimi. Ale i tak jest bardzo dobrze Smile
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum AutoPlus Strona Główna -> Technika w motoryzacji Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin