Forum AutoPlus Strona Główna AutoPlus
Forum motoryzacyjne
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Eksploatacja samochodu z silnikiem diesla zimą

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum AutoPlus Strona Główna -> Technika w motoryzacji
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
poorwich
Administrator



Dołączył: 06 Cze 2006
Posty: 4062
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Pniewy koło Poznania

PostWysłany: Nie 8:37, 21 Lut 2010    Temat postu: Eksploatacja samochodu z silnikiem diesla zimą

Zimą - wbrew temu, co wmawiano nam do tej pory wielu klimatologów - czasem musi być zimno. Na szczęście konstruktorzy aut o tym nie zapomnieli i samochody przeznaczone na rynki, na których zdarza się mroźna pogoda, są zwykle odpowiednio przystosowane do eksploatacji w bardzo niskich temperaturach. Jednak "przystosowane" to nie to samo co "zawsze gotowe". Uwaga ta dotyczy w szczególności samochodów z silnikami wysokoprężnymi. Przez lata utarło się nawet przekonanie, że podczas siarczystych mrozów diesle muszą sprawiać problemy. Otóż wcale nie muszą, ale wiele zależy od tego, jak zostaną do zimy przygotowane!
Podstawowym warunkiem bezproblemowej eksploatacji w okresie jesienno-zimowym jest sprawny, dobrze utrzymany silnik. Zajeżdżony do granic możliwości diesel ze zbyt niską kompresją i rozregulowanym układem wtryskowym rzeczywiście już przy pierwszych poważniejszych mrozach może zmienić się w nieruchomość. Jeśli jednak jednostka napędowa jest w dobrej kondycji, to wszystko inne zależy w zasadzie od użytkownika.
Najważniejsze jest paliwo. Tankowanie według zasady "byle gdzie, byle co, byle niedrogo" na dłuższą metę gwarantuje problemy. Dobry zimowy olej napędowy po prostu nie może być tani - skuteczne dodatki zapobiegające krzepnięciu paliwa podwyższają jego cenę. Ważne jest też, żeby - szczególnie zimą - nie tankować po kilka litrów. Jazda z prawie pustym bakiem powoduje, że na jego ściankach skrapla się para wodna zwarta w powietrzu. Z czasem może się jej zebrać nawet kilka litrów! Wprawdzie filtr paliwa wyposażony jest w separator oddzielający wodę, ale trzeba jeszcze pamiętać o jej regularnym spuszczaniu z układu.
Jeżeli pomimo drożnego filtra i dobrego paliwa w baku auto sprawia problemy w niskich temperaturach, nie należy uważać tego za stan normalny. To wyraźny sygnał, żeby jak najszybciej udać się do warsztatu i dokładnie sprawdzić, czy przypadkiem silnik nie wymaga naprawy lub przynajmniej regulacji. "Program obowiązkowy" w takiej sytuacji obejmuje diagnostykę instalacji elektrycznej (akumulatora, alternatora, świec żarowych i rozrusznika), a jeśli to nie pomoże, należy zająć się silnikiem - skontrolować jego kompresję i kondycję aparatury wtryskowej.

I Paliwo zimowe
1. Nie bez powodu olej napędowy produkowany jest w trzech odmianach: letniej, przejściowej i zimowej. Różnią się one przede wszystkim temperaturą, przy której z oleju wytrąca się parafina. Paliwa letnie (sprzedawane od maja do połowy września) mogą krzepnąć już w temperaturze ok. 0 stopni Celsjusza. Paliwa przejściowe (dostępne od połowy września do połowy listopada) znoszą nieco więcej - nie powinny sprawiać problemów do koło -10 stopni Celsjusza. Olej zimowy oferowany jest od połowy listopada do połowy marca i powinien zachowywać swoje właściwości do koło -20 stopni Celsjusza. Nie oznacza to, że w niskich temperaturach należy odstawiać diesla do warsztatu. Na wielu stacjach można kupić paliwo o deklarowanej odporności na krystalizację do -32 stopni Celsjusza.
2. Osoby, które mało jeżdżą, ryzykują, że przez większą część zimy w bakach ich aut znajdować się będzie paliwo letnie lub przejściowe. Aby uniknąć problemów, można dodać do oleju napędowego tzw. depresatora, czyli dodatku obniżającego temperaturę wytrącania się parafiny. Uwaga! Producenci samochód generalnie dosyć sceptycznie podchodzą do jakichkolwiek dodatków do paliwa, chyba że sprzedają je sami w autoryzowanych serwisach. Stosowanie "ulepszonego" paliwa może być powodem do cofnięcia gwarancji na auto. Depresatory są skuteczne tylko wtedy, gdy zostaną dodane do paliwa jeszcze przed jego skrzepnięciem. Jeżeli samochód stanie w trasie lub nie można go uruchomić, bo grudki parafiny zablokują układ zasilania, to żadne dodatki już nie pomogą! W takiej sytuacji jedynym ratunkiem jest wstawienie samochodu na kilkanaście godzin do ciepłego garażu. Wielu kierowców nadal wierzy w stare metody "uzdatniania" paliwa, polegające na dodawaniu do oleju napędowego benzyny lub denaturatu. Rzeczywiście, bywają one skuteczne, ale zwłaszcza w przypadku nowych aut mogą spowodować poważne spustoszenia w układzie wtryskowym.
3. Miłośnicy "paliw alternatywnych" powinni na czas zimy zrezygnować z tego typu eksperymentów. Zarówno (nielegalny zresztą) olej opałowy, jak i biopaliwa w niskich temperaturach mogą być źródłem problemów z rozruchem pojazdu.
4. Wybór stacji benzynowej w okresie zimy do kwestia zaufania. Dodatki poprawiające odporność paliw w niskie temperatury są kosztowne, a nieuczciwi sprzedawcy starają się na nich oszczędzać.
5. Zimą poważnym problemem staje się obecność wody w paliwie. Dotyczy to zarówno baków samochodów jak i zbiorników na stacjach benzynowych. Wbrew obiegowej opinii nikt specjalnie nie rozcieńcza oleju napędowego wodą. Bierze się ona z powietrza - to po prostu skraplająca się na ściankach zbiorników para wodna. Jeśli często jeździmy "na oparach", wody może się zebrać naprawdę dużo. Dlatego samochód należy zawsze tankować "pod korek" i unikać mało uczęszczanych stacji, na których paliwa przechowywane są w zbiornikach miesiącami.

II Sprawny silnik
1. Zacznijmy od rzeczy najprostszych. Podczas eksploatacji w warunkach zimowych olbrzymie znaczenie ma zalanie silnika świeżym oraz drożność filtrów powietrza, paliwa i oleju. Oleje syntetyczne nie gęstnieją w niskich temperaturach tak szybko, jak mineralne, dzięki czemu stawiają mniejszy opór przy rozruchu. Uwaga! Starsze diesle mogą źle znosić nowoczesne, rzadkie oleje. Zawsze należy stosować środki smarne o parametrach zalecanych przez producenta.
2. Wracając do filtrów paliwa: wielu kierowców nie pamięta o tym, że w przeciwieństwie do filtrów montowanych w autach z silnikami benzynowymi nie są one bezobsługowe! Nie wystarczy także ich okresowa wymiana! W większości modeli filtry te mają wbudowany separator, który oddziela wodę od paliwa. Raz na kilka miesięcy, a zimą nawet co kilka tygodni, warto odkręcić korek spustowy znajdujący się w dolnej części obudowy filtra i spuścić gromadzącą się tam wodę. Jeśli będzie jej zbyt dużo, to już przy niewielkim mrozie filtr po prostu zamarznie. Na nic zda się wtedy nawet najlepsze zimowe paliwo!
3. W jednostce wysokoprężnej zapłon występuje w wyniku wtryśnięcia paliwa do komory spalania wypełnionej silnie sprężonym powietrzem. Diesel nie zapali, jeżeli paliwo zostanie wtryśnięte pod zbyt niskim ciśnieniem lub też gdy w komorze spalania nie uda się osiągnąć odpowiedniego ciśnienia, a co z tym idzie - temperatury. Bez sprawnego układu wtryskowego i odpowiedniej kompresji nie ma co liczyć na łatwy zapłon w niskich temperaturach. Poszczególne elementy układu wtryskowego ulegają z czasem zużyciu. Najwcześniej pogarszają się parametry wtryskiwaczy, które często już po 60-80 tys. km mogą wymagać naprawy lub wymiany. Z racji wysokiej ceny ceny wtryskiwaczy do nowoczesnych diesli (nawet kilka tys. zł za sztukę) coraz popularniejszą usługą staje się ich regeneracja (ok. 400-800 zł/sztuka), ale nie zawsze jest ona możliwa.
Znacznie dłużej wytrzymują pompy wtryskowe oraz pompy wysokiego ciśnienia w układach common rail. Jednak po przejechaniu kilkuset tysięcy kilometrów również i one mogą kwalifikować się do wymiany lub naprawy.

III Instalacja elektryczna
1. Silnik wysokoprężny stawia podczas rozruchu znacznie większy opór niż jednostka benzynowa. Żeby go przełamać, potrzebny jest przede wszystkim duży, w pełni naładowany akumulator i mocny rozrusznik. Producenci oferują akumulatory o coraz większym prądzie rozruchowym, czyli mogące oddać możliwie dużo energii w ciągu krótkiego czasu. Żeby to uzyskać, powierzchnia czynna płyt zanurzonych w elektrolicie musi być jak największa. Ponieważ pod maską auta nie da się upchnąć zbyt dużego akumulatora producenci stosują coraz bardziej ażurowe płyty. W rezultacie pojawia się niekorzystny efekt uboczny pogoni za jak najmocniejszymi akumulatorami - stają się one coraz mniej trwałe oraz bardziej wrażliwe na uszkodzenia. Akumulator zamontowany w pojeździe powinien mieć odpowiednią pojemność. Nie za dużą, gdyż będzie ciągle niedoładowany, i nie za małą, bo na mrozie prądu nie wystarczy do uruchomienia samochodu. Jeśli samochód eksploatowany jest wyłącznie na krótkich dystansach, to nawet prawidłowo dobrany akumulator może być zimą niedoładowany. Powodem jest olbrzymie zużycie energii podczas zimowych podróży z włączonymi: światłami, ogrzewaniem tylnej szyby i lusterek, podgrzewaniem foteli, nawiewem, radiem, nawigacją, wycieraczkami itd. Mimo prawidłowego ładownia prądu z baterii może wręcz ubywać!
2. Obecnie sprzedawanie akumulatory wytrzymują przy prawidłowej eksploatacji od 3 do 5 lat. Po upływie takiego czasu mogą odmówić posłuszeństwa w każdej chwili. Kondycję baterii można skontrolować tylko w serwisie dysponującym odpowiednim sprzętem pomiarowym, pozwalającym na sprawdzenie jej "pod obciążeniem".
3. Alternator także się starzeje. Przy okazji każdej wizyty w serwisie warto sprawdzić, czy zapewnia on odpowiednie napięcie ładowania. Jego wrażliwe elementy to: szczotki, regulator napięcia oraz diody prostownicze.
4. W przypadku silnika wysokoprężnego rozrusznik, szczególnie zimą, ma bardzo trudne zadanie do wykonania. Dlatego musi być absolutnie sprawny. Przyczyną problemów z rozruchem są często zwiększone opory pracy rozrusznika spowodowane zatartymi tulejkami.
5. Bez sprawnych świec żarowych diesel zimą nie zapali. Objawem wskazującym na awarię przynajmniej jednej ze świec jest utrudniony rozruch oraz nierówna praca silnika przez pierwsze sekundy po uruchomieniu. W przypadku uszkodzenia modułu sterującego pracą świec auto nie zapali wcale.

(C) "Auto Świat", nr 8 (757), z dnia 15.II 2010; artykuł "Diesel znosi mróz"
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Mr_Mar
VIP



Dołączył: 24 Lis 2006
Posty: 1751
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Nie 17:06, 21 Lut 2010    Temat postu:

Ciekawy artykuł. Niestety kierowcy aut zapominają o pewnych sprawach. Jednak ja nie popadałbym w tak dużą skrajność. Przecież jeżeli silnik jest już wykesploatowany i generuje małe ciśnienie sprężania to tak czy owak należy go poddać remontowi. Jeżeli układ wtryskowy podlega naprawie to również należy to zrobić niezależnie od pory roku. To samo również dotyczy paliwa. Wiadomo, że podczas ujemnych temperatur prócz wspomninej wilgoci w oleju napędowy wytrąca się parafina, która zatyka przewody i filtry. Jednak tankowanie na zaufaych stacjach daje pewność, że z dystrybutora wlejemy do zbiornika olej zimowy. Warto natomiast sprawdzić i oczyścić filtr paliwa, warto na pewno sprawdzić stan akumulatora i układu podgrzewania cylindra.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
motoxmaniak




Dołączył: 22 Sty 2016
Posty: 27
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Wto 23:06, 26 Sty 2016    Temat postu:

Wznawiam temat po długim czasie ale myślę, że może warto ze względu na warunki pogodowe Smile. Ja w silniku diesla miałem miały problem właśnie zimą, pierwszy raz pojawiły się problemy dwa lata temu. Silnik miał małe problemy na początku. Nie wiedziałem za bardzo co robić, zacząłem szukać w internecie jakichś porad. Trafiłem na inne forum, bodajże forumsamochodowe i ktoś polecał bardzo regeneratory. Kupiłem sobie wówczas regenerator firmy XADO, nie jestem pewien co to było ale chyba coś takiego [link widoczny dla zalogowanych]. Efekt rewelacja. Silnik całkiem inaczej pracował nawet w mrozach. Potem rok później kupiłem inny dla testu ale nie dał mi takiego efektu jak ten od XADO. W tym roku samochód stoi na warsztacie od listopada, ciągle coś z elektryką, więc niestety regenerator stoi na półce nieużyty. Tak czy inaczej jakby ktoś kiedyś miał problemy zimą to polecam taki regeneratorek, u mnie zadziałało świetnie.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
mafiko




Dołączył: 02 Lut 2016
Posty: 1
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Wto 14:57, 02 Lut 2016    Temat postu:

Używam regularnie takiego regeneratorka Wink
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Perozzi




Dołączył: 05 Paź 2016
Posty: 4
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Czw 19:48, 06 Paź 2016    Temat postu: DIESEL

Na zimę najlepiej kupić starego Mercedesowskiego Diesla Razz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
SpaCar




Dołączył: 05 Sty 2017
Posty: 84
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Czw 10:36, 05 Sty 2017    Temat postu:

Każdy nowoczesny diesle narażony jest na to iż podczas dużych mrozów po prostu nie odpali i musimy mieć ten fakt na uwadze, być przygotowani na każdą sytuację. Tutaj dobrze sprawdzą się chociażby kable rozruchowe, sama jakość paliwa także ma duże znaczenie.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Boli981




Dołączył: 04 Lut 2017
Posty: 5
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Sob 11:47, 04 Lut 2017    Temat postu:

diesel zawsze jest narazony na to
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Alkometer




Dołączył: 31 Gru 2016
Posty: 52
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Czw 12:52, 09 Mar 2017    Temat postu:

Racja, ale szczególnie trudna sytuacja jest podczas tych dużych mrozów, nie wspominając już o tym że silnik diesla nie zagrzeje się po przejechaniu kilku km i spali dosyć duże ilości paliwa. Najlepiej jeżeli auto jest po prostu garażowane i mamy problem z głowy.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Petrostar.pl




Dołączył: 19 Lip 2017
Posty: 11
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Wto 14:09, 24 Paź 2017    Temat postu:

Wtedy polecam raz, że tankować paliwa wysokiej jakości, a dwa też wrócić uwagę na inne płyny w samochodzie jak chociażby olej, który powinien mieć odpowiednią klasę lepkościową. Polecam zerkną na Xado Atomic Oil 5w40.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum AutoPlus Strona Główna -> Technika w motoryzacji Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin