Forum AutoPlus Strona Główna AutoPlus
Forum motoryzacyjne
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Kto smaruje ten jedzie...

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum AutoPlus Strona Główna -> Technika w motoryzacji
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Mr_Mar
VIP



Dołączył: 24 Lis 2006
Posty: 1751
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Nie 22:50, 23 Wrz 2007    Temat postu: Kto smaruje ten jedzie...

Dzisiejszy „wykład” chciałbym poświęcić przybliżeniu wam tematu olejów smarnych.
Zadaniem olejów stosowanych do smarowania silników jest: zmniejszenie tarcia między współpracującymi elementami, chłodzenia silnika. Wiemy, że między wszystkimi wzajemnie poruszającymi się elementami występuje cieniutka warstewka (kilka tysięcznych mm) oleju, która nazywamy filmem olejowym. Warunkiem prawidłowego smarowania jest zapewnienie tzw. Smarowania płynnego tj takiego, w którym czynnik smarujący wypełnia dokładnie cała przestrzeń między dwoma elementami. Aby takie smarowanie zapewnić olej musi charakteryzować się pewnymi właściwościami. Jedną z nich jest lepkość oleju. Im bardziej gęsty olej tym trudniej jest go pompować. Wówczas film olejowy staje się cieńszy i jest go tym samym łatwiej zerwać. Pamiętajmy również, że lepki olej stawia opory samym elementom smarownym co będzie się wiązało ze wzrostem zużycia paliwa. Lepkość oleju jest określana wg tzw. klasy lepkościowej oleju. Wg tej klasy rozróżnia się oleje zimowe, które oznacza się liczbą i literą np. w postaci 0W, 5W, 10W, 15W i 20W oraz oleje letnie, oznaczane w postaci dwucyfrowej liczby np. 20,30,40,50. Obecnie już stosujemy oleje wielosezonowe, których zapis przybiera postać np. 0W30. Dodatkowo zapis klasy jakościowej informuje nas o dwóch ważnych parametrach, które mówią nam w jakich warunkach należy stosować olej. Pierwszy symbol 0W informuje nas w jakiej temperaturze olej krzepnie. Analogicznie druga część zapisu, w postaci 40, będzie nas informowało o temperaturze parowania oleju. Wiadomym jest także, że im będzie mniejsza cyfra przed W tym olej będzie w niższych temperaturach krzepł a im wyższa liczba po „W” tym w wyższych temperaturach będzie parował.
Film olejowy mimo swej niewielkiej grubości musi charakteryzować się wytrzymałością na duże ciśnienie. Wiemy, że zwłaszcza między panewką a czopem wału korbowego, na którym osadzone są korbowody, występują duże siły ciśnienia. Olej musi to wytrzymać, bez „rozpływania” się na boki. Właściwość tę opisuje klasa jakościowa oleju. Osobna jest ona dla silników wysokoprężnych i benzynowych. Ogólnie zapis jakościowy przybiera postać dwóch liter. Dla silników diesla pierwszą literą jest „C” a drugą mogą być litery od A do F. Przy czym zapis CF oznacza olej najwyższej jakości. W olejach do silników benzynowych zapis zaczyna się literą „S” i wyróżnia się klasy: SA, SB, SC, SD, SE, SF, SJ, SL.
Jednak dzisiaj oleje są uniwersalne i często na opakowaniu możemy spotkać zapis w postaci SL/CF co oznacza, że mamy do czynienie z olejem w najwyższej klasie jakościowej przeznaczonym zarówno do silników Otta jak i wysokoprężnych. Wyżej opisana klasa jakościowa jest to amerykańska klasa wg API.
W Europie ze względu na inne warunki klimatyczne klasę jakościową określamy wg normy ACEA ,uwzględnia jedynie nowoczesne, o wysokiej jakości oleje silnikowe. Występują tu dwie grupy: G - oleje do silników czterosuwowych o zapłonie ZI D - oleje do silników wysokoprężnych o zapłonie ZS W grupie G rozróżnia się klasy: G1, G2, G3, G4, G5 W grupie D rozróżnia się klasy: PD1, PD2, D1, D2, D3, D4, D5 (Uwaga : im wyższa liczba tym wyższa klasa). Klasy PD1 i PD2 dotyczą silników samochodów osobowych o zapłonie samoczynnym. Natomiast klasy D1, D2, D3, D4, D5 dotyczą samochodów ciężarowych o zapłonie samoczynnym.
Prócz tych właściwości olej musi posiadać również inne właściwości takie jak np. odporność na pienienie się czy starzenie się. Pamiętajmy również, że olej musi również uniemożliwić korodowanie elementów silnika. W związku z tymi dodatkowymi właściwościami oleje posiadają pewne dodatki uszlachetniające. Ale jakie to już jutro wam poszukam w odpowiedniej książce, która jest na mojej półce.

zapraszam do zadawania pytań.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Kuba K.
Moderator



Dołączył: 08 Cze 2006
Posty: 712
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Tarnów

PostWysłany: Nie 23:00, 23 Wrz 2007    Temat postu:

Gratuluję fajnie napisanego wykładu:)

Tak z ciekawości bo źródeł nie widzę: tyś to chłopie z główki pisał?
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Mr_Mar
VIP



Dołączył: 24 Lis 2006
Posty: 1751
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Nie 23:03, 23 Wrz 2007    Temat postu:

No jak nie jak tak. Pamiętaj Kuba, że to jest mój zawód wyuczony. To tak jakbyś poszedł do lekarza a on by przed badaniem wyciągnął by podręcznik medycyny i dopiero się uczył, gdzie pacjent ma gardło. Ja sobie nie wyobrażam, że mając taki zawód mógłbym tego nie wiedzieć.
Ale pytań nie widzę...
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Kuba K.
Moderator



Dołączył: 08 Cze 2006
Posty: 712
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Tarnów

PostWysłany: Nie 23:06, 23 Wrz 2007    Temat postu:

Ale po co pytania jak to jest tak przedstawione? Ja pytań nie mam:D
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Szymon
Mistrz wiedzy o motoryzacji



Dołączył: 06 Kwi 2007
Posty: 2037
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Włocławek

PostWysłany: Pon 15:40, 24 Wrz 2007    Temat postu:

No chłopie się napracowałeś. Wyjaśniło się w mojej głowie kilka rzeczy i póki co nie mam pytań Wink
Gratulacje tematu.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Mr_Mar
VIP



Dołączył: 24 Lis 2006
Posty: 1751
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Wto 0:13, 25 Wrz 2007    Temat postu:

Szymon napisał:
No chłopie się napracowałeś.


Wyobraź sobie, że to tylko dla was.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kania_




Dołączył: 31 Lip 2009
Posty: 9
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Nie 10:09, 02 Sie 2009    Temat postu:

Co ma gęstość do lapkości?
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Mr_Mar
VIP



Dołączył: 24 Lis 2006
Posty: 1751
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Nie 11:40, 02 Sie 2009    Temat postu:

Tak mój błąd. Mialem na myśli lepkośc, napisałem gęstość.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Jarząbek




Dołączył: 09 Kwi 2015
Posty: 158
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Czw 1:57, 08 Mar 2018    Temat postu:

A kto nie smaruje ten nie jedzie, proste. Silnik długo nie pociągnie jeśli nie będzie miał dobrej ochrony, raz się o tym przekonałem na własnej skórze. Lałem jak to się mówi co popadnie - byle taniej. Nie wiedziałem wtedy, że może to skutkować przyśpieszonym zużyciem oleju. Prawie zatarłem silnik. Cóż, frycowe Smile
Leję teraz olej syntetyczny Shell Helix Ultra 5W-40, w efekcie nie musze robić tylu dolewek co dawniej - ewidentnie zmniejszyło to zużycie oleju. Co ciekawe pozbyłem się szlamu po poprzednich olejach i silnik nie jest już taki zabrudzony co wcześniej. Nie ma tylu zabrudzeń. Poza tym da się go używać do silników na różnego rodzaju paliwa.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
dziuła




Dołączył: 22 Gru 2015
Posty: 39
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Śro 16:36, 20 Cze 2018    Temat postu:

zobaczymy czy w moim aucie również będę miał takie efekty. Mój mechanik przeszedł właśnie na oleje z Shella i podczas ostatniej wymiany wlał mi takiego. Teraz zostało mi czekanie do kolejnej wymiany i sprawdzenie jak działa Shella na mój silnik
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Jarząbek




Dołączył: 09 Kwi 2015
Posty: 158
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Wto 19:39, 10 Lip 2018    Temat postu:

Od tamtego czasu nie miałem jeszcze żadnych problemów z tym olejem, myślę, że będziesz z niego zadowolony.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Marianek




Dołączył: 21 Lis 2013
Posty: 28
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Sob 1:41, 01 Gru 2018    Temat postu:

Mi bardzo porządny smar pomogli wybrać we wspomnianym przeze mnie wcześniej Ringu - lubie być kompelksowo obsłużony.,
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Akumlatory-Tychy.pl




Dołączył: 04 Wrz 2018
Posty: 22
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Wto 20:08, 12 Lut 2019    Temat postu:

Generalnie jeżeli chodzi o chemie samochodową i poziom płynów w tym także oleju- trzeba po prostu dbać i wówczas naprawdę nie powinno stać się nic złego, w szczególności pamiętajmy o tym teraz podczas zimy.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
dziuła




Dołączył: 22 Gru 2015
Posty: 39
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Wto 11:22, 14 Maj 2019    Temat postu:

a co sądzicie o olejach silnikowych Shell?? czytałem że mają technologię oczyszczania silnika z nagaru dzięki procesowi produkcji. Prawda?
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum AutoPlus Strona Główna -> Technika w motoryzacji Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin