Forum AutoPlus Strona Główna AutoPlus
Forum motoryzacyjne
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Skrzynia biegów - rodzaje, zadania, budowa i działanie
Idź do strony Poprzedni  1, 2
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum AutoPlus Strona Główna -> Technika w motoryzacji
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
tomxx92




Dołączył: 29 Sty 2009
Posty: 81
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Wto 22:38, 03 Mar 2009    Temat postu:

ok chciałem sie tylko upewnić
co to są kłowe skrzynie biegów ?
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Mr_Mar
VIP



Dołączył: 24 Lis 2006
Posty: 1751
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Wto 23:23, 03 Mar 2009    Temat postu:

Tylko tyle znalazłem na temat tej skrzyni...

Kłowa skrzynia biegów

Jest to najprostszy rodzaj skrzyni biegów. Składa się ona z kół zębatych z zębami prostymi, które zazębiają się ze sobą w zależności od wybranego przez kierowce przełożenia. W skrzyni tej brak jest synchronizatorów w wyniku czego zmiana przełożeń dokonywana przez niewprawnego kierowce jest utrudniona, gdyż wymaga do odpowiedniego wysprzęglenia, przy określonych obrotach silnika.
http://www.infosamochody.pl/artykul,id_m-73,t-rodzaje_skrzyni_biegow.html

P.S Skąd Ty wykopujesz takie pytania?
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
tomxx92




Dołączył: 29 Sty 2009
Posty: 81
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Czw 23:59, 12 Mar 2009    Temat postu:

a synchronizator to tak naprawde jakie prędkości obrotowe wurównuje. Czy on nie ma tylko za zadanie zazębić koło zebate z wałkiem?

Ostatnio zmieniony przez tomxx92 dnia Pią 15:53, 13 Mar 2009, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Mr_Mar
VIP



Dołączył: 24 Lis 2006
Posty: 1751
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Sob 12:05, 14 Mar 2009    Temat postu:

Synchronizator wyrównuje prędkości swobowdnie obracającego się koła zębatego biegu, który chcemy włączyć, z wałkiem głównym. Wyrównanie tych prędkości jest konieczne aby mogły się zazębić wewnętrzna część i zewnętrzny pieścień synchronizatora.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
tomxx92




Dołączył: 29 Sty 2009
Posty: 81
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Sob 0:07, 16 Maj 2009    Temat postu:

witam
mam jeszcze jedno pytanie na temat synchronizatorów. Wcześniej napisałeś że jest to sprzegło cierno- zębate. Chodzi mi to słowo cierno. Czy to znaczy że: Gdy chcemy włączyć bieg to przesuwamy lewarkiem- odpowiedni wodzik przesuwa odpowiednim synchronizatorem, który to synchronizator jest cały czas zazębiony z wałkiem na którym się znajduje jednak ma możliwość przesuwania się po nim w lewo i prawo. No i w czasie tego przesuwania synchronizatora najpierw jego powierzchnia TRZE o koło zębate- (które to koło ślizga się na wałku). To tarcie ma za zadanie, że tak napisze WSTĘPNE wyrównanie prędkości obrotowej wałka i koła zębatego a następnie synchronizator zostaje dalej dosuwany i następuje już końcowe mocne połączenie zębate synchronizatora i koła zębatego. Czy tak to działa??
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Mr_Mar
VIP



Dołączył: 24 Lis 2006
Posty: 1751
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Sob 10:40, 16 Maj 2009    Temat postu:

No mniej więcej tak. Najpierw część cierna wyrównuje prędkości obrotowe a następnie część zębata sztywno łączy wał z kołem zębatym.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
tomxx92




Dołączył: 29 Sty 2009
Posty: 81
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Sob 11:05, 16 Maj 2009    Temat postu:

http://instrukcja.pl/i/mechaniczna_skrzynia_biegow_sprzeglo_synchronizator_zasada_dzialania

na tej animacji w 2,23 minucie pokazane jest (tak mi sie wydaje) jak najpierw część sychronizatora trze o koło zębate a potem nasuwa sie na te dwie zębatki fioletową i brązową taka ruchoma część (ta przeźroczysta) która je zazębia. I tu moje pytanie jak to jest zrobione że akurat w czasie tarcia tych zębatek tak równo ułożą się ich ząbki że przesuwany- przeźroczysty element idealnie może się wsunąć z tej zielonej zębatki na fioletową i na brązową no i sztywno je zazębić??
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Mr_Mar
VIP



Dołączył: 24 Lis 2006
Posty: 1751
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Sob 11:23, 16 Maj 2009    Temat postu:

Dobre pytanie, na tej animacji jest odpowiedź na nie! Dokładnie w 2:33 minucie filmu... Tam możesz zaobserować zatrzask, który ustala dokładne położenie, w którym można włączyć bieg. Taki czerwony chyba element się pojawia...
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
tomxx92




Dołączył: 29 Sty 2009
Posty: 81
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Nie 0:30, 17 Maj 2009    Temat postu:

i ten czerwony element ma takie zadanie żeby te zębatki (brązowa, zielona, fioletowa) były tak ustawione (czyli żeby były równo ząbki każdej z zębatek ustawione) aby mógł sie na nie wsunąć ten przeźroczysty element ??

a wiesz moze na jakiej to zasadzie działa że ten czerwony element ustala równe położenie tych zębatek??


Ostatnio zmieniony przez tomxx92 dnia Nie 0:32, 17 Maj 2009, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Mr_Mar
VIP



Dołączył: 24 Lis 2006
Posty: 1751
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Nie 9:07, 17 Maj 2009    Temat postu:

A widziałeś jak to działa przy kluczach nasadowych i grzechotce? Tam jest kuleczka, na którą działa sprężynka i jak trafi na otówr to ma możliwość wysunięcia się i tym samym ustalenia pozycji oraz zablokowania synchronizatora, żeby bieg "nie wyskoczył".
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
tomxx92




Dołączył: 29 Sty 2009
Posty: 81
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Nie 23:30, 28 Lut 2010    Temat postu:

Witam mam pytanie odnośnie skrzyni biegów na tej animacji http://instrukcja.pl/i/mechaniczna_skrzynia_biegow_sprzeglo_synchronizator_zasada_dzialania
dlaczego na tej animacji zawsze zalączone są pierwsze od strony sprzęgła koła zębate i załączają sie oprócz tego pary kół kolejnych biegów?? dlaczego poprostu te koła są cały czas ze sobą połączone- wnioskuje że przenoszą napęd bo są zaznaczone takim samym kolorem jak pary kół poszczególnych załączonych biegów.


Ostatnio zmieniony przez tomxx92 dnia Nie 23:32, 28 Lut 2010, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Mr_Mar
VIP



Dołączył: 24 Lis 2006
Posty: 1751
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Pon 10:41, 01 Mar 2010    Temat postu:

No to jest bardzo prosta odpowiedź. Mianowicie. W skrzyni biegów są trzy wałki. Sprzęgłowy, pośredni i główny. Wałek sprzęgłowy i główny są w jednej osi i teraz, żeby przezać napęd ze sprzęgłowego na główny potrzeba dodatkowego wałka pośredniego. Dlatego właśnie na wałku sprzęgłowym jest to jedno koło, które jest stale zazębione z drugim kołem na wałku pośrednim (te o które pytasz). Umożliwia to dalsze przekazanie napędu, na poszczegółne biegi.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Ogryzekk




Dołączył: 01 Mar 2010
Posty: 2
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pon 22:43, 01 Mar 2010    Temat postu:

Wszystko ok, ale cholera nie mogę znaleźć jednego.. Który wałek, pośredni czy główny jest "podłączony" do silnika i tłoków?

Ostatnio zmieniony przez Ogryzekk dnia Pon 22:51, 01 Mar 2010, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Mr_Mar
VIP



Dołączył: 24 Lis 2006
Posty: 1751
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Nie 11:44, 07 Mar 2010    Temat postu:

Kolego wałek sprzęgłowy... Wałek główny przekazuje napęd na przekładnie główną. A wałek pośredni przekazuje napęd ze sprzęgłowego na główny.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Ogryzekk




Dołączył: 01 Mar 2010
Posty: 2
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pon 0:29, 08 Mar 2010    Temat postu:

Wydaje mi się, że rozumiem.
Czyli wygląda to tak: Wałek sprzęgłowy przekazuje napęd wałkowi pośredniemu, który przy odpowiednich biegach przekazuje napęd wałkowi głównemu. Wałek sprzęgłowy jest w zależności od stanu wciśnięcia połączony jednym kołem zębatym z wałkiem pośrednim(?) To jest jedyne połączenie?
Jaka jest zależność wielkości biegu do wielkości kół na wałku pośrednim i głównym?

Jeżeli piszę durnoty to wybaczcie. Tylko wiedza teoretyczna a do tego dopiero łapie na to bakcyla.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum AutoPlus Strona Główna -> Technika w motoryzacji Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2
Strona 2 z 2

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin