Forum AutoPlus Strona Główna AutoPlus
Forum motoryzacyjne
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Technologia VTEC
Idź do strony 1, 2  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum AutoPlus Strona Główna -> Technika w motoryzacji
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Albee




Dołączył: 14 Sie 2007
Posty: 788
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Pon 0:09, 07 Lip 2008    Temat postu: Technologia VTEC

Technologia VTEC

VTEC, inaczej „Variable Valve Timing and Lift Electronic Control”, jest systemem odpowiedzialnym za elektroniczną kontrolę i zmianę czasu otwarcia i wzniosu zaworów. Efekty osiągane są dzięki zastosowaniu wałków rozrządu o dwóch różnych profilach.

W normalnym silniku czterosuwowym, zawory dolotowe i wydechowe uruchamiane są przez krzywki znajdujące się na wałku rozrządu. Zmieniając kształt krzywek, można regulować czas, moment otwarcia i wznios zaworów. Pojawia się tu także problem. Wiemy, ze mieszanka która wpływa do cylindrów ma fizycznie ograniczony czas jaki potrzebny jest jej na dostanie się do komory spalania. Dochodzimy więc do wniosku, że optymalne parametry wałka rozrządu bardzo różnią się dla poszczególnych zakresów obrotów. Wałek, który dobrze spisuje się w dolnym zakresie RPM, w wysokim zakresie obrotów nie będzie w stanie dostarczyć dostatecznej ilości mieszanki, a co za tym idzie, znacznie ograniczy dostępną moc i moment obrotowy. Natomiast wałki o profilu przystosowanym do wysokich obrotów, w niskim zakresie przyczynią się do braku stabilności obrotów i kłopotów z biegiem jałowym. Silnik idealny powinien mieć plynnie regulowane parametry zaworów w zależności od zakresu obrotów. Inżynierowie Hondy wypracowali rozwiązanie które częściowo rozwiązuje ten problem. Udało im się połączyć stabilne i przewidywalne zachowanie silnika przy wolnych obrotach i wysokie osiągi, gdy podniesiemy prędkość rotacji silnika.

Silnikami w których technologia VTEC spisuje się najlepiej są silniki DOHC (Dual Over Head Camshaft), w których do otwierania zaworów dolotowych i wydechowych używane są dwa odrębne wałki. W silnikach VTEC, przy niskim i średnim zakresie obrotów, w użyciu jest wałek zoptymalizowany pod katem zmniejszenia zużycia paliwa oraz uzyskania jak najwyższego momentu obrotowego. Natomiast gdy zaczynamy żyłować silnik na wyższych obrotach, do roboty bierze się wałek o bardziej agresywnym profilu, którego zadaniem jest wykrzesanie z jednostki napędowej jak najwyższej mocy. Zmiana wałków kontrolowana jest przez komputer, który zbiera dane na temat ciśnienia oleju, temperatury silnika, jego obrotów, prędkości pojazdu oraz pozycji przepustnicy. Na podstawie tych informacji „elektroniczny mózg” decyduje czy potrzebna jest nam poprawa osiągów. Moment ten nie jest stały, choć zmiana następuje zwykle w okolicy 5200 RPM. Moment w którym „ekonomiczny” wałek rozpoczyna swoja pracę następuje przy niższych obrotach, niż zmiana na wałek „agresywny” aby zagwarantować silnikowi stabilną pracę np. po zmianie biegu. W silnikach DOHC zmieniają się zarówno wałki odpowiadające za dolot i wydech. Sam moment zmiany wałków jest bardzo łatwy do zauważenia. Auto wyrywa do przodu, a silnik dość mocno zmienia swe brzmienie.

Kiedy system VTEC uzyskał dużą popularność, Honda podjęła decyzję o zastosowaniu go także w silnikach SOHC (Single Over Head Camshaft), w których zarówno zawory wydechowe jak i dolotowe sterowane są przy pomocy jednego, wspólnego wałka. Niestety. W przypadku silników SOHC system VTEC pozwala poprawić osiągi jedynie przy dolocie. Jest to spowodowane brakiem miejsca na umieszczenie pewnych części. Dodatkowo, środkowa krzywka nie może być używana jednocześnie przez wydech i dolot, siła rzeczy ograniczając działanie systemu.
I-VTEC (Intelligent – VTEC) jest kolejną generacją tej technologii. Pierwszy raz została zastosowana w 2001 roku. Technologia ta umożliwia płynną regulację profilu wałka dolotowego. Zmiany te dokonywane są przez sterowaną komputerową, a napędzaną przez olej zębatkę. Tak jak w przypadku standardowego VTECa, zmiany parametrów odbywają się w miarę wzrostu prędkości obrotowej silnika i mają na celu optymalizację osiągów i zużycia paliwa.

Istnieje także rodzaj technologii VTEC który ma na celu zmniejszenie zużycia paliwa. Przy niskich prędkościach obrotowych, używany jest tylko jeden z dwóch zaworów dolotowych. Do tego wałek pozwala mu otworzyć się w bardzo niewielkim stopniu. Skutkuje to znacznym zubożeniem mieszanki paliwowej. Gdy wzrosną obroty silnika i do jego zasilania potrzebne są oba zawory dolotowe, tak jak w standardowym silniku VTEC dokonuje się zmiana wałka rozrządu na taki, który umożliwia otwierania się obu zaworom.

Na koniec pragnę nadmienić, ze mój artykuł w żadnym wypadku nie powinien być traktowany jako praca profesjonalna. Napisałem go aby przybliżyć Wam sposób działania technologii VTEC, którą starałem się opisać w sposób jak najbardziej przejrzysty i łatwy do zrozumienia. Eksperci mogą narzekać na brak fachowej terminologii i pewne uproszczenia.

Proszę o komentarze.

Źródła: Wikipedia, własana wiedza.

[link widoczny dla zalogowanych]
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Mr_Mar
VIP



Dołączył: 24 Lis 2006
Posty: 1751
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Pon 10:30, 07 Lip 2008    Temat postu:

Widzę, że pod moim bokiem rośnie mi konkurent! Razz Napracowałeś się nad tym artykułem, zebrałeś w jednym miejscu dość sporo informacji. Bawo. jednak w zasadzie ten tematu, już opisywałem, choć nie tak bardzo szczegółowo. Vtec jest to przecież nic innego jak system zmiennych faz rozrządu. Jest to niewątpliwie pierwszy taki system na świecie, który pojawił się w Hondach w 1989 roku.

Ostatnio zmieniony przez Mr_Mar dnia Pon 10:31, 07 Lip 2008, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Albee




Dołączył: 14 Sie 2007
Posty: 788
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Pon 10:35, 07 Lip 2008    Temat postu:

No, bez przesady. Razz Gdzie mi tam do Ciebie.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Mr_Mar
VIP



Dołączył: 24 Lis 2006
Posty: 1751
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Pon 10:39, 07 Lip 2008    Temat postu:

Bliżej niż się Tobie wydaje... Smile
Pisz, jak najwięcej artykułów. Widzę już potencjalny "obiekt" do dyskusji, kłótni i awantur. Niestety praktycznie wszyscy użytkownicy na tym forum są bierni, na próby dyskusji. Może Ty będzie pierwszym! Smile
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
tomxx92




Dołączył: 29 Sty 2009
Posty: 81
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pią 0:59, 30 Sty 2009    Temat postu:

witam
mam pytanie jeśli chodzi o zmianę tych faz rozrządu- mianowicie jak to działa. Chodzi mi o wyjaśnienie na jakiej zasadzie działa ten system zmiany tych faz czy sie jakoś wałek przesuwa czy sie może jakaś "klapka" załącza i używana jest wtedy ta sportowa krzywka czy jak? (może jakieś zdjęcie z opisem ) z góry dziękuję.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Mr_Mar
VIP



Dołączył: 24 Lis 2006
Posty: 1751
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Pią 18:07, 30 Sty 2009    Temat postu:

Regulacja faz odbywa się za pomocą podciśnienia panującego w kolektorze ssącym. Kiedy silnik jest mocno obciązony, ciągnie ciężką przyczepę pod górę to wtedy zaczyna tam ponować dość spore podciśnienie, które za pomocą przewodu reguluje w urządzeniu położenia wałka, działa to podobnie do podciśnieniowego regulotora kąta wyprzedzenia zapłonu w apracie zapłonowym.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
ARTS




Dołączył: 13 Maj 2009
Posty: 1
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: CK
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pią 16:48, 15 Maj 2009    Temat postu:

Mr_Mar napisał:
Jest to niewątpliwie pierwszy taki system na świecie, który pojawił się w Hondach w 1989 roku.


Nie wiem czy dobrze zrozumiałem że Honda była pierwsza w stosowaniu silnika DOHC, ale jeśli się mylę to mnie poprawcie.
System DOHC był stosowany w Alfa Romeo Grand Prix w 1914 roku. Była to pierwsza ALFA z silnikiem DOHC, 4 zaworami na cylinder, rozstaw zaworów-90 stopni, do tego 2 świece zapłonowe na gar. Moc mniejsza niż by się mogło wydawać- 4.5 litra osiągał 88KM przy 2950obr/min.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Mr_Mar
VIP



Dołączył: 24 Lis 2006
Posty: 1751
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Pią 18:58, 15 Maj 2009    Temat postu:

Układ DOHC jak zauważyłeś jest znany dość długo, jednak ja miałem na myśli układ zmiennych faz rozrządu, który był pomysłem Hondy.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
tomxx92




Dołączył: 29 Sty 2009
Posty: 81
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Wto 0:03, 09 Cze 2009    Temat postu:

"istnieje także rodzaj technologii VTEC który ma na celu zmniejszenie zużycia paliwa. Przy niskich prędkościach obrotowych, używany jest tylko jeden z dwóch zaworów dolotowych. Do tego wałek pozwala mu otworzyć się w bardzo niewielkim stopniu. Skutkuje to znacznym zubożeniem mieszanki paliwowej."

moja uwage zwróciło to zdanie. Mianowicie czy to zubożenie mieszanki polega na tym że do komory spalania trafia mniej powietrza czy mieszanki paliwowo powietrznej??


Ostatnio zmieniony przez tomxx92 dnia Wto 0:04, 09 Cze 2009, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Mr_Mar
VIP



Dołączył: 24 Lis 2006
Posty: 1751
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Śro 22:33, 10 Cze 2009    Temat postu:

Jeżeli mieszanka jest uboga to występuje w niej nadmiar powietrza i współczynnika labda jest powyżej 1, jeżeli mieszanka jest bogata występuje w niej nadmiar paliwa i lambda jest mniejsza od 1. Jeżeli silnik może pracować w trybie, o którym piszesz to zapewne komputer daje krótszy czas wtrysku.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
tomxx92




Dołączył: 29 Sty 2009
Posty: 81
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Śro 23:04, 10 Cze 2009    Temat postu:

no dobra, ale mi nie o to chodzi. W tym opisie zmiennych faz rozrządu który opisał Albee było takie zdanie że mieszanka może zostać zubożona dla większej ekonomiki no ale przecież silnik musi pracować cały czas na mieszance lambda równej 1. Takze jak silnik może pracować na ubogiej mieszance dla większej ekonomiki jazdy jeżeli ubogi skład mieszanki wpływa negatywnie na pracę silnika??--np. powoduje wyzszą temperature silnika

Ostatnio zmieniony przez tomxx92 dnia Śro 23:06, 10 Cze 2009, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Mr_Mar
VIP



Dołączył: 24 Lis 2006
Posty: 1751
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Pią 9:32, 12 Cze 2009    Temat postu:

Istnieją silniki, które moga pracować na mieszance ubogiej, wtedy lambda może wynosić nawet 1,7. Np Toyota Carina E miała właśnie taki silnik. Wtedy problemem staje się, żeby ta mieszanka była tak rozłożona w cylindrze aby praca silnika była równa, ale jak widać na przykładzie Toyoty i Hondy inżynierowie już i to potrafią.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
tomxx92




Dołączył: 29 Sty 2009
Posty: 81
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Sob 18:43, 13 Cze 2009    Temat postu:

a to jest kwestia skonstruowania silnika potrafiącego pracować na ubogiej mieszance ( czyli w wysokich temperaturach bo jak wiemy uboga mieszanka powoduje wysoką temperature w silniku) czy może silnik może pracować na ubogiej mieszance dlatego ze poprzez zawór EGR czyli recyrkulacji spalin zostaje do silnika wprowadzaona większa ilość spalin które obniżają temperature spalania dlatego silnik może pracować na ubogiej mieszance??

czyli podsumowując jest to normalny silnik mogący pracować na ubogiej mieszance tylko dlatego że do silnika zostaje wprowadzona większa ilość spalin które obnizają wysoką temperaturę spowodowaną spalaniem ubogiej mieszanki??
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kania_




Dołączył: 31 Lip 2009
Posty: 9
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pią 18:12, 31 Lip 2009    Temat postu:

Witam.
Jest to mój pierwszy post na tym forum.
Bardzo lubie motoryzacje i wydaje mi sie, że mieszacie wiele pojęć w tym temacie jak i w innych.
VTEC jest to nazwa systemu zmiennych faz rozrządu firmy HONDA
System ten opiera sie na przełączaniu popychacza pomiędzy krzywkami w obrębie jednego wałka, a nie miedzy wałkami)
Wbrew temu co piszecie VTEC nie jest pierwszysm tego typu systemem na świecie (jeśli chodzi o zmienne fazy rozrządu), pierwsza była Alfa Romeo w dwulitrowej wersji silnika modelu Spider 2.0 Veloce w 1981 roku potem dopiero Honda ze swoim VTEC'em, Bmw z VANOSEM

Co do przymykania części zaworów ma to głównie na celu polepszenie odparowania paliwa przy mniejszych prędkościach obrotowych slinika
(dokonuje sie to przez zwiekszenie predkosci przepływu w kanale i zwiększenie zawirowania mieszanki)

Systemy zmian faz rozrządu nie maja nic wspólnego z silnikami pracującumi ze zuborzoną mieszanką (w tych silnikach jest tyle problemów ze inzynierowie nie mogą sobie z nimi poradzic dlatego silniki GDI (Gasoline Direct Injection ) tak szybko znikneły z gamy Mitsubishi)
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Mr_Mar
VIP



Dołączył: 24 Lis 2006
Posty: 1751
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Pią 19:09, 31 Lip 2009    Temat postu:

Owszem silniki GDI bardzo szybko zniknęły z gamy Mitsubischi. Ale zauważ, że Toyota bardzo długo stosowała silniki na zubożoną mieszankę i silniki te osiągały również bardzo duże przebiegi. Tak jak napisałem wcześniej rodzi to szereg problemów, które są głównie spowodowane faktem, że mieszanka taka musi być odpowiednio rozłożona, żeby można było zainicjować jej zapłon. Oczywiście nie jest to jedyny problem, jaki staje przed inżynierami, budującymi takie silniki.
Co do zmiennych faz rozrządu to byłem przekonany, że Honda była pierwsza. Co do zmiennych faz rozrządu i ubogiej mieszanki, to błędnie zrozumiałeś naszą wypowiedź. Kolega Tomxx napisał, że istnieją takie silniki, które mają zmienną reglację faz rozrządu oraz moga pracować na ubogiej mieszance, co być może jest prawdą. Ale nikt nie napisał, że system ten ma coś wspólnego ze zuborzeniem mieszanki.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum AutoPlus Strona Główna -> Technika w motoryzacji Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony 1, 2  Następny
Strona 1 z 2

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin