Forum AutoPlus Strona Główna AutoPlus
Forum motoryzacyjne
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

McLaren F1

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum AutoPlus Strona Główna -> Young i Old-timery
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Michaelw




Dołączył: 09 Sty 2007
Posty: 1540
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pią 22:25, 02 Mar 2007    Temat postu: McLaren F1


W marcu 1989 r. utworzono McLaren Cars Ltd. Głównym celem było przeniesienie na drogi publiczne tego, czego McLaren dokonał już w mistrzostwach Formuły 1.
I stało się, w 1994 roku powstał wyjątkowy McLaren F1.
Angielski McLaren to firma, która wszystkim od dawna kojarzy się ze sportami samochodowymi. Posiada bogate, wieloletnie tradycje. Jej założycielem był Bruce McLaren. Firma powstała w 1964 roku i od tego czasu osiągnęła wiele spektakularnych sukcesów w wyścigach, włączając w to te najbardziej prestiżowe - Mistrzostwa Świata Formuły 1. Nie byłoby to możliwe bez najlepszych inżynierów, najnowszych technologii, a przede wszystkim bez pasji, która powoduje że ludzie tworzą rzeczy wyjątkowe. Mając taki kapitał, postanowiono wykorzystać go do stworzenia najlepszego na świecie samochodu sportowego. Czuwający nad tym projektem Gordon Murrey wykonał powierzone mu zadanie znakomicie. Supersportowy samochód McLaren F1 stał się równie znany i podziwiany, jak bolidy Formuły 1. I podobnie jak one, jest równie niedostępny dla przeciętnego, "zwykłego" fana motoryzacji.

Przeglądając specyfikacje i dane techniczne różnych aut supersportowych, zawsze trafimy na coś, czym taki samochód wyróżnia się od pozostałych. Jedne przytłaczają mocą, inne osiągami, czy nowatorskimi rozwiązaniami technicznymi. McLaren F1 posiada wiele takich cech.

Zacznijmy od wnętrza. Po uchyleniu otwieranych do góry drzwi zobaczymy... trzy fotele. Już sam ten widok może spowodować niekontrolowane opadanie szczęki. Miejsce kierowcy znajduje się na środku. Takie rozwiązanie ma swoje zalety biorąc pod uwagę np. mniejsze odczuwanie przechyłów nadwozia. Auta supersportowe w najlepszym razie, oprócz kierowcy, zapewniają miejsce jednemu pasażerowi. Jeśli jednak dajmy na to mamy rodzinę w modelu 2+1, auto sportowe nie nadaje się już na familijne wycieczki. W McLarenie F1 konstruktorzy zamontowali jeszcze dwa fotele - nieco z tyłu, po obu stronach fotela kierowcy. Co więcej, za fotele można nawet wrzucić bagaż. Jednak nie spodziewajmy się wielkich luksusów, wszak F1 jest przede wszystkim pełnokrwistym wyczynowcem. Aby "było milej" zdecydowano się na klimatyzację oraz sprzęt audio. Początkowo zaproponowany przez Kenwooda sprzęt grający do F1 został przez McLarena odrzucony. Powód? Za ciężki! 11 dodatkowych kilogramów było nie do przyjęcia Smile Cóż, poprawiono co nieco i w rezultacie w aucie znalazł się sprzęt grający ważący zaledwie 4,5 kilograma. Myślicie, że to już przesada? Otóż nie...

Ważną cechą auta szczycącego się niebanalnymi osiągami, oprócz naturalnie parametrów silnika, jest jego waga. Miłośnikom tuningu znana jest ta - jedna z najtańszych chyba - metoda poprawiania osiągów auta, polegająca na wyrzuceniu z niego wszystkiego, co nie jest niezbędne do poruszania się po drogach. Po takim zabiegu auto jeździ lepiej. Konstruktorzy McLarena postanowili dokonać takiego zabiegu już na etapie projektowania i budowy auta. Stąd między innymi troska o nadmierne kilogramy audio. Nadwozie wykonano z niezwykle wytrzymałych oraz bardzo lekkich włókien węglowych. Do tego najmniejsza z możliwych waga silnika (potężnego dwunastocylindrowca). Zrezygnowano z "nikomu niepotrzebnych" dodatków i gadżetów w stylu ABS, układ kontroli trakcji, wspomagania kierownicy, czy innych elektronicznych pomocników, które odbierają całą frajdę z prowadzenia auta. W końcu to nie samochód, którym gosposia jeździ do supermarketu po zakupy na obiad, ale auto dla prawdziwego, żądnego wrażeń kierowcy, który dzięki swym umiejętnościom będzie w stanie poskromić tą ryczącą bestię. Zważywszy na fakt, że przy budowie McLarena F1 nie specjalnie oglądano się na koszty, oraz to, że korzystano tylko z najlepszych materiałów, udało się uzyskać świetny wynik - gotowa do jazdy "całość" po wsadzeniu na wagę pokazała zaledwie 1140 kilogramów. To tyle, co np. Peugeot 206CC, albo Citroen Xsara. Nie robi specjalnego wrażenia? No to wyobraźmy sobie, jak pojechałaby Xsara, gdyby przy zachowaniu swojej wagi miała pod maską ponad 600 koni mechanicznych.

McLaren F1 wyposażono w umieszczony centralnie, dwunastocylindrowy, sześciolitrowy silnik pochodzący z BMW Motor-Sport GmbH. Nie jest to naturalnie jakaś tam seryjna jednostka napędowa. Wykonana całkowicie z lekkich stopów, wyposażona w cztery wałki rozrządu, cztery zawory na cylinder jednostka ta osiąga około 100 KM z jednego litra pojemności. Dokładnie - 627 KM przy 7500 obr/min. Do tego dochodzi maksymalny moment obrotowy wynoszący 650 Nm. Ta benzynowa potęga poprzez sześciostopniową manualną skrzynię biegów przenoszona jest na koła tylne. W takiej sytuacji każde dodanie gazu wystrzeliwuje McLarena F1 do przodu niczym pocisk. "Cywilny" brat bolidów rodem z torów Formuły 1 dowiódł, że jest godny swojej marki. Wartość 100 km/h na prędkościomierzu pojawia się zanim zastanowimy się, gdzie by tu sobie dzisiaj pojechać, a mianowicie po 3,3 s. Jak to już sobie dobrze uzmysłowimy (mija 9,4), na liczniku pojawia się "200". Prędkość maksymalna, hmmm... trochę ponad 380 km/h. Ale już w tym momencie chyba nic nas nie zdziwi. Może trochę to, że ten superszybki bolid potrafi poruszać się w spokojnym ruchu miejskim, choć nie jest to środowisko dla niego stworzone.
Przy manewrowaniu na zatłoczonej drodze przeszkadza trochę brak wspomagania kierownicy, ale kto by się uskarżał na takie niedogodności siedząc za sterami McLarena F1?

Jak zostać posiadaczem tego potwora? Można na przykład pojechać sobie do Anglii, poprosić o jednego McLarena na wynos, wybrać sobie zupełnie dowolny kolor, na który nasze nowe auto zostanie polakierowane. Pozostaje jeszcze tylko zapłacić... trochę ponad pół miliona funtów. Na pocieszenie dodam, że w cenę wliczony jest pokaz i szkolenie przyszłego kierowcy. Cóż, zaporowa cena sprawia, że tych "efjedynek" nie jeździ zbyt dużo po świecie, ale przez to jest on jeszcze bardziej ekskluzywny i wyjątkowy, po prostu na miarę McLarena.

DANE TECHNICZNE




SILNIK
Budowa - dwunastocylindrowy, benzynowy, umieszczony centralnie, aluminiowy, 4 zawory na cylinder
Pojemność - 6064 ccm
Moc maksymalna - 627 KM przy 7500 obr/min
Moment maks. - 650 Nm przy 5600 obr/min
PRZENIESIENIE NAPĘDU
Skrzynia biegów - 6-stopniowa, manualna
Napęd - na koła tylne
PODWOZIE
Koła przód - 9''×17'', 235/45 ZR17 Goodyear F1
Koła tył - 11,5''×17'', 315/45 ZR17 Goodyear F1
Hamulce przód - tarcze wentylowane 332 mm
Hamulce tył - tarcze wentylowane 305 mm
WYMIARY I MASY
Długość/szerokość/wysokość - 4288/1820/1140 mm
Rozstaw osi - 2718 mm
Pojemność zbiornika paliwa - 90 l
Masa - 1140 kg
OSIĄGI
Przyspieszenie 0-100 km/h - 3,3 s
Przyspieszenie 0-200 km/h - 9,4 s
Prędkość maksymalna - 386 km/h

zrodło sportcars2.fora.pl
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Kurczak




Dołączył: 13 Cze 2006
Posty: 2336
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Gdańsk

PostWysłany: Pią 22:28, 02 Mar 2007    Temat postu:

Potwór, pierwszy prawdziwy super samochód, w zasadzie pionier tej klasy... Cudo na czterech kołach... Stał się wzorem dla następnych samochodów tego typu, ale niewiele maszyn potrafi mu dorównać...
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Wianek




Dołączył: 02 Sie 2006
Posty: 155
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Łódź

PostWysłany: Sob 0:30, 03 Mar 2007    Temat postu:

Brzydki, drogi i z glupim siedzeniem po srodku .... ale za to legendarny i szybki Smile
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
poorwich
Administrator



Dołączył: 06 Cze 2006
Posty: 4062
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Pniewy koło Poznania

PostWysłany: Sob 7:51, 03 Mar 2007    Temat postu:

Samochód niezbyt piękny, trzyosobowy (dwa siedzenia po bokach i jedno między nimi) samochód. Jego wygląd i wnętrze rekompensują osiągi oraz silnik Twisted Evil
P.s. Pamiętam jak nim jeździłem w Need For Speed 2 SE - to była jazda Cool Maksymalnie jechałem nim w NFS 2 SE bodajże 367 km/h.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Kurczak




Dołączył: 13 Cze 2006
Posty: 2336
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Gdańsk

PostWysłany: Sob 10:45, 03 Mar 2007    Temat postu:

Jeszcze uzupełnienie tapetami Wink
[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]

(c)speedycars
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Sąsiad




Dołączył: 19 Lip 2006
Posty: 1412
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: z Zielonej Góry

PostWysłany: Sob 12:03, 03 Mar 2007    Temat postu:

MaClaren sądzę, że zapoczątkował coś w histrii motoryzacji. Dopiero po tym aucie nastąpiła lawina superszybkich samochodów, która trwa do dzisiaj. Uważam, że F1 jest w miarę spoko wózkiem zarówno stylistycznie jak i osiągami Razz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Zapa




Dołączył: 21 Cze 2006
Posty: 1409
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: od bociana.

PostWysłany: Nie 16:15, 04 Mar 2007    Temat postu:

Drogi, szybki i piękny... prawdziwy supersamochód! Zero nowoczesnych systemów i elektroniki. Nowoczesne wnętrze... mi się podoba.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Mr_Mar
VIP



Dołączył: 24 Lis 2006
Posty: 1751
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Pon 0:32, 05 Mar 2007    Temat postu:

No wspaniałe auto. Naprawdę oszałamia osiągami i technologią. Chciałbym mieć takie auto w swoich zbiorach, które gdzieś tam głęboko w marzeniach się kiedyś znajdowały.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum AutoPlus Strona Główna -> Young i Old-timery Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin