Forum AutoPlus Strona Główna AutoPlus
Forum motoryzacyjne
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Trabant

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum AutoPlus Strona Główna -> Young i Old-timery
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
poorwich
Administrator



Dołączył: 06 Cze 2006
Posty: 4062
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Pniewy koło Poznania

PostWysłany: Pon 10:13, 12 Mar 2007    Temat postu: Trabant

Trabant to samochód produkowany w latach 1957 - 1991 w fabryce VEB Sachsenring Automobilwerke w Zwickau (założonej w 1902 r. przez Augusta Horcha) w Niemieckiej Republice Demokratycznej.
Samochód Trabant był rozwinięciem i kolejną wersją taniego i małego samochodu osobowego P-70 Zwickau, produkowanego w tych zakładach od 1955 r. W tym właśnie samochodzie po raz pierwszy zastosowano karoserię z tworzywa sztucznego Duroplast (a poza tym inne rozwiązania techniczne, kontynuowane w następnych modelach: dwusuwowy małolitrażowy silnik, duże szyby, stosunkowo pojemne wnętrze, itp.). Kolejną wersją tego modelu był samochód P-50, który w 1958 r. nazwano trabantem (dla uczczenia wystrzelenia w ZSRR sputnika - niem. trabant). Po wersji P-50, w latach 1958-1989 produkowano jeszcze modele oznaczane jako P-600 i P-601. Model P-600 był jedynie rozwinięciem technicznym modelu P-50 (silnik o pojemności 600 ccm), natomiast wprowadzony w 1964 roku model 601 był bardziej przełomowy. Wprowadzony nową stylizację nadwozia (wzorowaną na samochodach produkowanych w USA), oraz później kolejne, ważne zmiany takie jak: Instalacja elektryczna o napięciu 12V, tylne zawieszenie oparte na sprężynach i poprzecznych wahaczach, Przekonstruowana pompa hamulcowa, elektroniczny zapłon bezobsługowy, nowej konstrukcji felgi, ogrzewana tylna szyba, światło przeciwmgłowe i wsteczne, zagłówki siedzeń przednich oraz bezwładnościowe pasy bezpieczeństwa. W latach 1989 - 1991 produkowano ostatnią wersję trabanta - model 1.1. Był on wyposażony w czterosuwowy silnik od Volkswagena Polo - stąd ich popularna nazwa Trampolo (lub Trapolo). W sumie wszystkich modeli Trabanta wyprodukowano w Zwickau w liczbie 3 051 485 samochodów.
Wykorzystanie tworzyw sztucznych do budowy nadwozia podwyższyło jego odporność na korozję. Okazało się także, że karoseria z duroplastu ma podwyższoną wytrzymałość na zgniatanie, co jest korzystne w codziennej eksploatacji samochodu. Zwiększenie odporności idzie w parze z bezpieczeństwem. Testy zderzeniowe przeprowadzone w latach dziewięćdziesiątych wykazały, że jego strefa zgniotu, przy prędkości 55 km/h w zderzeniu czołowym, wyniosła 32 cm, podczas gdy dla np. cinquecento jest ona prawie dwa razy większa; wynika z tego wbrew mniemaniu niektórych, że Trabant stanowił mniejsze zagrożenie w razie wypadku, niż inne auta tych rozmiarów.Należy również dodać,że w razie wypadku duroplast nie zapalał się, gdyż jego temperatura topnienia jest zbliżona do temperatury topnienia aluminium.
Trabanty produkowane po 1989 r. z czterocylindrowymi silnikami czterosuwowymi od Volkswagena Polo o pojemność 1043 ccm,o mocy 29 kW (39,5 KM), miały znacznie lepsze osiągi. Oprócz zwiększenia pojemności silnika, wprowadzono także inne zmiany – amortyzatory piórowe zamieniono na kolumny McPersona, zbiornik paliwa został umieszczony pod bagażnikiem (w modelu 601 był umieszczony pod maską). Rozstaw śrub kół uległ też znacznym modyfikacjom (przystosowanie do standardu europejskiego).Wprowadzono też kilka zmian związanych ze stylistyką pojazdu – nowa deska rozdzielcza, inny kształt maski przedniej , lamp tylnych, maski i nowy "GRIL" .

DANE TECHNICZNE TRABANTA 601
- silnik: dwusuwowy dwucylindrowy, chłodzony powietrzem o pojemności 595 ccm; i mocy 19 kW (26 KM) przy 4000 obr/min, stopień sprężania 7,6.
- maksymalny moment obrotowy: 54 Nm przy 3000 obr/min
- skrzynia biegów: mechaniczna, czterobiegowa (+ bieg wsteczny)
- nadwozie wykonane z tworzywa sztucznego na stalowym szkielecie (w wersji sedan i kombi)
- napęd na koła przednie
- prędkość maksymalna 100 km/h (później 110 km/h)
- masa własna 625 kg
- liczba miejsc 4
- zużycie paliwa 6-7.5 l/100 km
- hamulce hydrauliczne bębnowe (tył i przód)
- wymiary (dł. / szer. / wys.): 3695 / 1505 / 1440 mm

Trabant jest jednym z symboli "realnego socjalizmu" i odzwierciedleniem wielu tendencji politycznych i socjologicznych w krajach socjalistycznych.Trabant był przedmiotem licznych dowcipów (w Polsce jego popularnymi określeniami były nazwy: "Trabi", "Trab" , "Trabik" , "ford karton" "Mydelniczka", "Kartonowy Jaguar", "Trampek", "Tekturowy szerszeń")ale już w latach 90. stał się w Europie Zachodniej samochodem kultowym i doczekał się w Niemczech licznych klubów miłośników.W Polsce powstały dwa kluby Cartoon Trabant zrzeszający miłośników tego samochodu z całego kraju oraz KMT Wyczół działający regionalnie na terenie województwa kujawsko - pomorskiego.

MODELE TRABANTA
- P70 - Poprzednik Trabanta
- P50 (tzw. 500)
- P50 Universal - Kombi
- P600
- P600 Universal - Kombi
- P601
- P601 Universal - Kombi
- 601-S - Model ulepszony, wprowadzono wiele nowych zmian (produkowany od 1986 aż do 1990 roku)
- Diesel - Prototyp, opracowany w 1984 roku, na bazie modelu 601. Miał być wyposażony w silnik Diesla chłodzony cieczą o pojemności 900 ccm. Na bazie tego prototypu powstał później Trabant 1.1
- 1.1
- 1.1 Universal - Kombi
- 1.1E - prototyp
- 601 rally

FOTO:
[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]

A dla zainteresowanych dwa modele Trabanta (601 sedan oraz Universal) do wydrukowania, sklejenia i złożenia Very Happy
[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]

(C) wikipedia.pl
(C) google.pl
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kavior




Dołączył: 15 Sie 2006
Posty: 458
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Centrum Dowodzenia Światem

PostWysłany: Pon 11:22, 12 Mar 2007    Temat postu:

Stara duma motoryzacji Wink Jeszcze dziś można spotkać takie "cuś" Wink Świetny txt, poorwich Wink
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
FinFan




Dołączył: 02 Sty 2007
Posty: 188
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Poznań

PostWysłany: Pon 12:35, 12 Mar 2007    Temat postu:

Ja sie może dorzucę z prezentacją starszych Trabantów, bo potem sie okazuje że generalnie dziś nikt nie kojarzy Trabantów starszych niż model 601 i 1.1
Trabant P50
[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]
Trabant 600
[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]
Trabant 601
Jest to pierwsza wersja modelu 601, dziś już niespotykana na ulicach - ma ona okrągłe zderzaki, kratkę grilla z delikatną siatką i dużym emblematem Sachsenringu, klosze tylnych lamp z chromowanymi listewkami rozdzielającymi kierunkowskazy i resztę lamp.

Wersję późniejszą , z innym grillem i "belkowatymi" zderzakami , pokazał wyżej Poorwich.
[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Sąsiad




Dołączył: 19 Lip 2006
Posty: 1412
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: z Zielonej Góry

PostWysłany: Pon 19:11, 12 Mar 2007    Temat postu:

Kavior napisał:
Stara duma motoryzacji Wink Jeszcze dziś można spotkać takie "cuś" Wink Świetny txt, poorwich Wink


Dokładnie Razz
Aż ściska serce, bo coraz mniej jest zadbanych trampków ...
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Mr_Mar
VIP



Dołączył: 24 Lis 2006
Posty: 1751
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Pon 20:06, 12 Mar 2007    Temat postu:

Eh to były auta. Nikt się wtedy nie martwił dziurą ozonową. Jeden z klasyków europy ze wschodniej strony muru berlińskiego. Jako ciekawostkę podam, że Trabant P70 do złudzenia przypomianła polską Syrenę, a dla fanów polskich seriali przypomnę, że taki model wystąpił w "Alternatywach4" Kiedy mąż artyski zmieniał koło i podnosił dźwigiem Kotka.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Zapa




Dołączył: 21 Cze 2006
Posty: 1409
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: od bociana.

PostWysłany: Pon 21:40, 12 Mar 2007    Temat postu:

Świetny samochodzik... zawsze będzie się wyróżniał z tłumu dzisiejszych samochodów... Jak mi się uda to jutro wrzucę fotki trabanta w wersji cabrio Very Happy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Kurczak




Dołączył: 13 Cze 2006
Posty: 2336
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Gdańsk

PostWysłany: Wto 16:06, 13 Mar 2007    Temat postu:

Ha! mój dziadek dawno dawno temu jeździł właśnie Trabim 601 ;] Kurcze, to był chyba pierwszy samochód którym jeździłem... xD
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum AutoPlus Strona Główna -> Young i Old-timery Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin