Forum AutoPlus Strona Główna AutoPlus
Forum motoryzacyjne
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Wołga GAZ M-21
Idź do strony 1, 2  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum AutoPlus Strona Główna -> Young i Old-timery
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
poorwich
Administrator



Dołączył: 06 Cze 2006
Posty: 4062
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Pniewy koło Poznania

PostWysłany: Nie 8:31, 28 Cze 2009    Temat postu: Wołga GAZ M-21

GAZ M-21

W listopadzie 1953 roku radzieccy inżynierowie w mieście Gorki rozpoczęli prace nad następcą Pobiedy. Nazwa nowego samochodu to Wołga GAZ M-21. "Ojcami" tej radzieckiej limuzyny byli Aleksander Michajłowicz - główny konstruktor - oraz Lew Jeremiejew - projektant.
Rosjanie wiedzieli, kto wyznacza trendy w motoryzacji lat '50-tych ubiegłego stulecia. Były to oczywiście Stany Zjednoczone. Dlatego panowie "przez przypadek" skopiowali niemal całego Forda Customline z 1952 roku - [link widoczny dla zalogowanych].
Pierwsza generacja GAZ-a M-21 była bardzo podobna do swojego protoplasty. Z przodu auta różnił minimalnie grill. Nieco inny był również tył samochodu. Wewnątrz Wołgi znajdowały się dwie duże kanapy. Kierowca siedział za wielką, białą/kremową kierownicą, za którą znajdował się półokrągły prędkościomierz, a pod nim nieco innych wskaźników. Tą wersję M-21 produkowano od 1956 do 1958 roku.
W 1958 roku Wołga M-21 przeszła pierwszą modyfikację - dziś można by to nazwać liftingiem. Auto otrzymało nową atrapę chłodnicy, która była w kolorze nadwozia i otoczona była chromowaną obwódką. Później atrapa stała się cała chromowana. Prócz tego nic się nie zmieniło. W takiej postaci następcę Pobiedy produkowano do 1962 roku.
W 1962 roku auto przeszło kolejne zmiany. Znowu pojawił się nowy grill - tym razem od razu w całości chromowany. Z maski zniknął także znak zakładów w Gorki - skaczący jeleń. Został zastąpiony przez płaski znak GAZ-a. Nieco zmieniono wtedy także tylne lampy. Wersję tą produkowano do 1970 roku.
Pod maską Wołgi M-21 początkowo pracował 4-cylindrowy, górnozaworowy silnik benzynowy o pojemności 2.4 litra, który generował 75 KM. Rozpędzenie ważącego prawie 1400 kg auta do 100 km/h zajmowało mu 34 sekundy. Jego prędkość maksymalna wynosiła 135 km/h. Silnik ten był bardzo wytrzymały. Przebiegi rzędu miliona kilometrów nie należał do rzadkości - wymagał tylko trzykrotnego przeszlifowania cylindrów. Kilkakrotnie modyfikowano tą jednostkę napędową. Jego moc podniesiono w późniejszym czasie do 85 KM w wersji eksportowej. Z silnikiem w GAZ-ie M-21 oferowane były początkowo dwa rodzaje skrzyń biegów - manualna i automatyczna. Jednak w Rosji nie było zbyt dobrych olejów oraz mechaników, którzy mogli poradzić sobie ze skrzynią automatyczną było niewielu. Dlatego podczas pierwszej modyfikacji w 1958 roku zrezygnowano z automatycznych skrzyń biegów w Wołdze M-21 - od tego czasu we wszystkich autach montowane były manualne przekładnie.

A teraz czas na nieco innych informacji na temat Wołgi M-21:
- Wołga M-21 zdobyła podczas wystawy w Brukseli w 1958 roku nagrodę Grand Prix;
- auto eksportowano na zachód Europy - najwięcej do Finlandii, Norwegii i Grecji, gdzie służyły jako taksówki;
- w zakładach w Gorki wyprodukowano około 100 egzemplarzy GAZ-a M-21 z kierownicą po prawej stronie. Podbój brytyjskiego rynku zakończył się jednak porażką - na Wyspach Brytyjskich sprzedano jedynie 15 sztuk tego auta. Reszta Wołg z kierownicą po prawej stronie trafiła do Indonezji;
- normalne Wołgi miały białą lub kremową kierownicę, a te, które przeznaczone były na eksport miały czarną kierownicę;
- wersje oznaczone najpierw literą A, a później T nie miały z przodu dużej kanapy, a dwa oddzielne fotele;
- jak wiadomo Wołgę M-21 wykorzystywali m.in: urzędnicy tzw. drugiego garnituru, czyli np. dyrektorzy, sekretarze partii, ludzie z ministerstwa... wszyscy ci, którzy byli wystarczająco ważni, żeby jeździć czymś lepszym niż Pobiedą, ale i nie na tyle znaczące by jeździć Czajką;
- Wołgę M-21 wykorzystywały tajne służby - KGB i GRU. Była szybka, pojemna i trwała. Na dodatek miała wielki bagażnik, do którego można było wrzucić delikwenta, który był wrogiem ludu i "przywrócić go do postawy socjalistycznej";
- było także coś takiego jak historia o "Czarnej Wołdze", która porywała dzieci. Charakterystyczną cechą takiej Wołgi miały być firanki w oknach, niektórzy wspominali też o białych oponach. Wg najbardziej fantastycznych doniesień czarną Wołgą miały podróżować wampiry, sataniści albo zgoła szatan we własnej osobie.


GAZ M-22
W 1962 roku na rynku pojawił się GAZ M-22. Była to wersja kombi M-21. Auto różniło się od wcześniej produkowanego sedana najbardziej tylną częścią nadwozia. Tylna klapa otwierała się na dwa sposoby - część z szybą otwierała się do góry, a reszta na dół. Prócz kombi na bazie M-22 powstał furgon oraz karetka pogotowia.

GAZ M-23
GAZ M-23 był wersją specjalną, która przeznaczona była dla tajnych rosyjskich służb, czyli KGB i GRU. Z zewnątrz niczym się nie różniła od normalnych M-21. Jednak pod jej maską pracował zupełnie nowy, 8-cylindrowy silnik o pojemności 5.5 litra. Osiągał on 195 KM mocy. Rozpędzał on ważący 1750 kg samochód do 100 km/h w 16 sekund (a Wołga M-21 rozpędzała się do tej prędkości w 34 s.). Prędkość maksymalna M-23 wynosiła 120 km/h. Od 1962 do 1970 roku wyprodukowano 603 sztuki Wołgi M-23.

GAZ M-21/22 pickup
Może się do wydawać bardzo dziwne, ale na bazie Wołgi M-21/22 został zbudowany także pickup. Niektórzy na bazie tego auta tworzyli... samochody kempingowe (co widoczne jest na jednym ze zdjęć).

Przez 14 lat produkcji Wołgi M-21 wyprodukowano 638 875 sztuk tego modelu (licząc w to kombi, wersję M-23 i pickupa).

FOTO:
1. Wołga M-21:
a) pierwszej generacji (1956-1958):
[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]

b) drugiej generacji (1958-1962):
[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]

c) trzeciej generacji (1962-1970):
[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]

2. GAZ M-21/22 pickup:
[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]

3. Wołga M-22:
a) kombi:
[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]

b) karetka:
[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]

c) furgon:
[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]

4. Wołga M-23:
[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]

5. Modelik Wołgi M-21 3. generacji z kolekcji "Kultowe Auta PRL":
[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]

(C) wikipedia
(C) seria "Kultowe Auta PRL"
(C) gaz21volga.com
(C) autowp.ru
(C) google


Ostatnio zmieniony przez poorwich dnia Nie 8:35, 28 Cze 2009, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Gucio




Dołączył: 05 Sty 2008
Posty: 524
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Siemianowice Śląskie

PostWysłany: Nie 9:06, 28 Cze 2009    Temat postu:

Oldschoolowa fura , zawsze mi się podobały stare wołgi Smile
Ulga dla oczu w porównaniu z wszystkimi prototypami nowoczesnymi. Wink

Pozdro Wink
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
poorwich
Administrator



Dołączył: 06 Cze 2006
Posty: 4062
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Pniewy koło Poznania

PostWysłany: Nie 9:22, 28 Cze 2009    Temat postu:

Mi to auto bardzo się podoba. Szczególnie, jeśli jest czarne. Ale gdy nie jest czarne też mi się podoba Smile Każda z wersji tego samochodu mi się podoba.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
X2400




Dołączył: 07 Cze 2006
Posty: 1349
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Sochaczew koło Warszawy
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Nie 9:59, 28 Cze 2009    Temat postu:

Ciekawe auto, budzi respekt, gdy zobaczy się go na drodze. Nie mam nawet za złe radzieckim inżynierom, że skopiowali produkt USA Smile
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Gabriel




Dołączył: 14 Gru 2011
Posty: 3
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Śro 14:45, 14 Gru 2011    Temat postu:

Ten samochód sam w sobie ma klasę i szyk. Byłbym zadowolony i szczęśliwy, gdybym mógł mieć takiego na własność.




driftujmy.pl
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
stanislaw.dziaslo




Dołączył: 21 Wrz 2012
Posty: 10
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pią 12:20, 21 Wrz 2012    Temat postu:

haha stara dobra Wołga. Klasyk Very Happy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
MarioDario




Dołączył: 20 Cze 2015
Posty: 39
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Sob 23:10, 20 Cze 2015    Temat postu:

Czy to jest samochód którego sie bała Kasia Nosowska?
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Jarząbek




Dołączył: 09 Kwi 2015
Posty: 158
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Czw 19:17, 02 Lip 2015    Temat postu:

Pamiętam jak za łebka mnie tym samochodem straszyli.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
MarioDario




Dołączył: 20 Cze 2015
Posty: 39
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pią 16:39, 03 Lip 2015    Temat postu:

Wszystkich straszyli - dlatego wszyscy się trochę boimy Smile
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Jarząbek




Dołączył: 09 Kwi 2015
Posty: 158
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pią 19:14, 03 Lip 2015    Temat postu:

Teraz już nie, inne czasy, teraz straszą rosją, ale w sumie to i to rosja ;d
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
MarioDario




Dołączył: 20 Cze 2015
Posty: 39
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Czw 15:32, 09 Lip 2015    Temat postu:

Prawda, czasy się zmieniają, ale Rosja taka sama Smile
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Jarząbek




Dołączył: 09 Kwi 2015
Posty: 158
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Śro 13:46, 29 Lip 2015    Temat postu:

Pamiętam jak mnie jeszcze straszyli wołgą.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
flisko




Dołączył: 18 Sie 2015
Posty: 7
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Wto 16:49, 18 Sie 2015    Temat postu:

heh, chyba każdego straszono typami z czarnej wołgi Very Happy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
patryk21




Dołączył: 24 Gru 2016
Posty: 3
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Sob 23:57, 24 Gru 2016    Temat postu:

według mnie to było bardzo dobre auto
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Wojo147




Dołączył: 20 Sty 2017
Posty: 8
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Pią 12:06, 20 Sty 2017    Temat postu:

No tak, było bardzo dobre, no ale już nie jest.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum AutoPlus Strona Główna -> Young i Old-timery Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony 1, 2  Następny
Strona 1 z 2

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin