Forum AutoPlus Strona Główna AutoPlus
Forum motoryzacyjne
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

ABS

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum AutoPlus Strona Główna -> Technika w motoryzacji
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
poorwich
Administrator



Dołączył: 06 Cze 2006
Posty: 4062
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Pniewy koło Poznania

PostWysłany: Śro 10:25, 14 Mar 2007    Temat postu: ABS

ABS (niem. Antiblockiersystem; ang. Anti-Lock Brakes System) to układ stosowany w pojazdach mechanicznych celem zapobiegania blokowaniu kół podczas hamowania, jako element układu hamulcowego.
ABS zapobiega zjawiskom występującym po zablokowaniu kół, takim jak ściąganie samochodu w bok, wirowanie samochodu, utrata kontroli nad kierowaniem samochodem.

Bardzo niebezpiecznym mitem jest poniższe stwierdzenie:
System ABS wydatnie skraca drogę hamowania.

TECHNIKA HAMOWANIA
W samochodach bez systemu ABS kierowca musiał starać się tak hamować, by utrzymać kontrolę nad samochodem. Zbyt słabe hamowanie wydłużało drogę hamowania, a zbyt mocne prowadziło do utraty sterowności. Zalecano, by przy konieczności silnego hamowania stosować hamowanie pulsacyjne. Hamowanie to polega na intensywnym wciśnięciu hamulaca, a w momencie, gdy koła przestają się obracać, odpuszczeniu hamulca, by natychmiast znów silnie nacisnąć hamulec. W momentach silnego naciśnięcia hamulaca uzyskuje się dużą siłę hamowania, a w momentach puszczenia niesymetria oporów toczenia hamuje ruch poprzeczy samochodu, umożliwiając jego sterowanie.

ZASADA DZIAŁANIA ABS - OPIS OGÓLNY
Główną przyczyną utraty sterowności samochodem podczas hamowania jest zablokowanie jednego lub kilku kół samochodu: koło przestaje się obracać, a różnice sił hamowania na poszczególnych kołach wprawiają samochód w ruch prostopadły do kierunku ustawienia kół samochodu i samochód przestaje być sterowny. By zapobiec temu zjawisku, wprowadzono system zapobiegający blokowaniu (zatrzymywaniu) kół podczas hamowania.
System kontoluje obroty kół podczas hamowania i jeżeli kierowca naciśnie tak silnie na hamulec, że jedno z kół przestaje się obracać, to system ABS zminiejsza na moment siłę hamowania tego koła; jeżeli koło zacznie się obracać, siła hamowania jest ponownie zwiększana. Cykle są bardzo szybkie i oddzielne dla każdego z kół.
Największą siłę hamowania uzyskuje się w momencie, gdy koło hamuje ale jeszcze nie ślizga się; gdy już "ślizga" się, to siła hamowania maleje. Projektanci systemu starają się tak dobrać parametry pracy układu, by pogodzić dwa sprzeczne cele: sterowność samochodu i największą siłę hamowania.
Kierowca mający samochód z systemem ABS wie, że może silnie nacisnąć na pedał hamulca, układ ABS ograniczy siłę hamowania by nie doszło do zablokowania kół i niekontrolowanego poślizgu. I w takich sytuacjach szczególnie u kierowców bojących się ostro hamować z powodu niebezpieczeństwa wpadnięcia w niekontrolowany poślizg, system ABS powoduje skrócenie drogi hamoawania. Ale jeżeli hamowanie odbywa się na zakręcie lub z jakichś powodów samochód porusza się bokiem, to system ABS może prawie całkowicie wyłączyć hamowanie.
System ABS wydłuża drogę hamowania w sytuacjach, gdy na nawierzchni o dobrej przyczepności znajduje się warstwa luźna (np. liście, piasek, śnieg, błoto). W takiej sytuacji zablokowane koła przetarłyby słabą warstwę i nastąpiłoby zwiększenie siły hamowania, a w układzie z systemem ABS koło jedzie po śliskiej warstwie.

HISTORA ABS-u
- 1971 - Cadillac oferował jako wyposażenie specjalne sterowany komputerowo system ABS na tylnej osi.
- 1978 - Bosch wprowadził na rynek system ABS, który zastosowano początkowo w samochodach Mercedes-Benz klasy S, następnie u BMW.
- W 2003 większość nowych modeli aut była wyposażona w ABS.
- Od połowy 2004 roku na obszarze UE są dopuszczane do ruchu nowe konstrukcje aut osobowych tylko z ABS.



(C) wikipedia.pl
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Mr_Mar
VIP



Dołączył: 24 Lis 2006
Posty: 1751
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Śro 17:27, 14 Mar 2007    Temat postu:

Świetnie, że ktoś napisał coś ABS-ie. Świetnie, że już na początku zaznaczyłeś, że ABS nie skraca drogi hamowania a jedynie zapewnia kierowalność pojazdu. Dodam od siebie, że głównym zadaniem ABS-u just uniemożliwienie zablokowania kół, przez utrzymanie ciśnienia w takiej wielkości aby koła hamowane utrzymywały maksymalną możliwą wartość opóźnienia. Jeszcze jako ciekowski dopowiem, bo nie widzę, żeby kolega to umieściła. Pierwszy ABS zastosowany w Mercedesie S W116 w 1978 roku ważył 7kg. Dzisiejsze układy przeciwpoślizgowe ważą ok 2,5 kg i mogą mieć ok 1000 cykli na sekundę przy czym wprawny kierowca jest w stanie autem bez abs wywołać hamując tzn pulsacyjnie ok 2 cykli na sekundę.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Sąsiad




Dołączył: 19 Lip 2006
Posty: 1412
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: z Zielonej Góry

PostWysłany: Śro 20:10, 14 Mar 2007    Temat postu:

Bardzo, ale to bardzo dobra robota poorwich Razz
Czegoś takiego brakowało, text bez najmniejszych zastrzeżeń Smile
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kavior




Dołączył: 15 Sie 2006
Posty: 458
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Centrum Dowodzenia Światem

PostWysłany: Czw 0:42, 15 Mar 2007    Temat postu:

Sąsiad napisał:
Bardzo, ale to bardzo dobra robota poorwich Razz
Czegoś takiego brakowało, text bez najmniejszych zastrzeżeń Smile


Dokładnie. Jest co czytać Wink A poorwich jak zwykle da jakąś "nocną" lekturę Wink
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Mr_Mar
VIP



Dołączył: 24 Lis 2006
Posty: 1751
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Wto 23:14, 24 Lip 2007    Temat postu:

Mam nadzieję, że Administracja i użytkownicy nie będą mieli mi za złe, że odkopałem temat.
Jakiś czas temu na jednym z wykładów poruszony został temat ABS.
Może dopiszę jakie zadane ma ABS. W zasadzie zadaniem ABS-u jest maksymalne wykorzystanie wsółczynnika przyczeponości. ABS utrzymuje koła na granicy poślizgu, zapewniając w ten sposób maksymalną przyczepność jednoczęsnie dając możliwość ograniczonej kierowalności pojazdem.
Jak zdefiniować współczynnik przyczeponośći? Otóż prosty wzorek:

α=[(Vp-Vk)/Vp]*100%

Gdzie:
Vp – prędkość liniowa środka koła (prędkość pojazdu
Vk – prędkość obwodowa koła
λ– wartość poślizgu w %
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Kurczak




Dołączył: 13 Cze 2006
Posty: 2336
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Gdańsk

PostWysłany: Śro 12:42, 25 Lip 2007    Temat postu:

Sąsiad napisał:
Bardzo, ale to bardzo dobra robota poorwich Razz
Czegoś takiego brakowało, tekst bez najmniejszych zastrzeżeń Smile
Bo napisany przez wikipedię Wink

Bardzo dużo ludzi twierdzi, że ABS skraca drogę hamowania, a przeważnie jest wręcz na odwrót. Wydłuża ją, lecz w zamian daje nam możliwość skrętu.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Emil90
Administrator



Dołączył: 30 Maj 2006
Posty: 1241
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Śro 14:57, 25 Lip 2007    Temat postu:

Kurczak napisał:
Bardzo dużo ludzi twierdzi, że ABS skraca drogę hamowania, a przeważnie jest wręcz na odwrót. Wydłuża ją


ABS wydłuża drogę hamowania na lodzie i nierównej nawierzchni a na równej jej nie wydłuża.

Kurczak napisał:
lecz w zamian daje nam możliwość skrętu.


I nie tylko nam to daje a daje też nam to że nie zarzuca autem podczas hamowania.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum AutoPlus Strona Główna -> Technika w motoryzacji Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin