Forum AutoPlus Strona Główna AutoPlus
Forum motoryzacyjne
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

ASR

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum AutoPlus Strona Główna -> Technika w motoryzacji
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
stan1906




Dołączył: 15 Cze 2007
Posty: 696
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Wto 21:20, 24 Lip 2007    Temat postu: ASR

W tym temacie chciałbym przedstawić wam i opisać układ zwany ASR.
Zapewne każdy z was(czyt. użytkowników forum) kiedyś o tym słyszał. Jest on dość powszechny i znany już od wielu lat.
Jego głównym zadaniem jest zapobieganie poślizgowi kół. Np. przy ruszaniu na śliskiej nawierzchni,przyśpieszaniu na sliskiej nawierzchni oraz dwa poprzednie punkty lecz z mocno wciśniętym pedałem gazu. Chciałbym zaznaczyć, że poślizg kół w tych sytuacjach zawsze występuję ale chodzi o to żeby był jak najmniejszy. Będąc za kierownicą może nas spotkać taka sytuacja. Jest ślisko, ruszamy żwawo autem. W samochodzie bez układy ASR koła zaczną kręcić się w miejscu a tył auta bedzie uciekał na boki. Nie trudno się domyśleć, że ASR ma nam pomóc w takiej sytuacji. Zostaje wysłany sygnal z czujnika na kołach do komputera, koła zostają momentalnie przyhamowane(Aby układ ASR mógł uruchamiać hamulce bez ingerencji kierowcy, należało układ hamul­cowy wyposażyć w źródło energii. W pneuma­tycznych układach hamulcowych samochodów ciężarowych i autobusów takim źródłem energii, podobnie jak w przypadku zwykłego hamowania, jest sprężone powietrze zmagazynowane w zbiornikach układu hamulcowego) i co bardzo ważne-zostaje zmniejszona moc silnika. Jak? Najczęściej poprzez zmniejszenie dawki paliwa. Te dwa czynniki pozwalają radykalnie zmniejszyć poślizg kół.
Taki cykl trwa aż do uzyskania przyczepności. Długość trwania jest zależny od śliskości nawierzchni oraz gwałtowności ruszania przez kierowcę.
Należy pamiętać, że układ ASR raczej nie nadaje się do jazdy sportowej. Wytrawni, doświadczenie kierowcy radzą sobie bez tego, maja własny styl jazdy. Podobnie jest z ABS i ESP.

Poniżej schemat umieszczenia poszczególnych części układu ASR w aucie:

[link widoczny dla zalogowanych]

Mam nadzieję, że powyższym tekstem przybliżyłem Wam działanie układu jakim jest ASR. Jeżeli są jakieś niejasności proszę pytać a jeśli będę wstanie-odpowiem.

tekst-własny dane,foto- wikipedia, bluesbreaker
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Zapa




Dołączył: 21 Cze 2006
Posty: 1409
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: od bociana.

PostWysłany: Wto 22:07, 24 Lip 2007    Temat postu:

ASR zawsze wkurzał moich rodziców w Zimie... nie można było pod górę na śniegu ruszyć przez niego... niby ma pomagać a przeszkadza. Nie sądzę aby była to przydatna rzecz dla kogoś kto umie jeździć samochodem.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Mr_Mar
VIP



Dołączył: 24 Lis 2006
Posty: 1751
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Wto 22:11, 24 Lip 2007    Temat postu:

To ja mam w takim razie drobne pytanie. Napisałeś, że układ działa dopiero wtedy, gdy czujnik wyśle sygnał, że koła buksują. No dobrze, ale skąd układ ASR wie, że dane koło ma zerwaną przyczepność i należy odciąć dopływ paliwa. Na jakiej zasadzie działa ten czujnik i jaki inny układ jest tutaj niezbędny i wykorzystywany?
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
stan1906




Dołączył: 15 Cze 2007
Posty: 696
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Wto 22:37, 24 Lip 2007    Temat postu:

Twoje pytanie jest bardzo dobre lecz trudne. Wszystko tutaj jest zależne od czujnika. Bez niego cały układ nie miałby sensu. ASR wie, że koła dostają poślizgu bo dostaje sygnał od czujnika. Jeśli chodzi ci dokładnie na jakiej zasadzie to działa to już gorzej. Nie zagłębiam się w tajniki elektroniki i trudno mi jest to opisać.

Zapa: Nie jest prawdą, że ASR uniemożliwi podjazd pod stromą górę. Ułatwi podjechanie, zapewniając optymalną przyczepność kół i likwidując ich poślizg. Stereotypem się stało, że kierowcy tak twierdzą. Może po prostu nie wiedzą co by samochód wyczyniał, jakby tańczył gdyby nie było ASR.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Zapa




Dołączył: 21 Cze 2006
Posty: 1409
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: od bociana.

PostWysłany: Wto 22:42, 24 Lip 2007    Temat postu:

Rok wcześniej pokonywaliśmy tą samą trasę Passatem starszym o rok który nie miał ASR'u i nie było problemów. Ale nie chcę się kłócić bo się nie znam Very Happy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Mr_Mar
VIP



Dołączył: 24 Lis 2006
Posty: 1751
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Wto 23:04, 24 Lip 2007    Temat postu:

A więc dobrze Stan pozwilisz, że jednak trochę Cię wspomogę, bo to o co pytalem jest dość istotne.
A więc na dobrą sprawę układ zapobiegający buksowaniu kół opiera się na układzie ABS. Zasada jego pracy polega na porównywaniu prędkości obrotowej każdego z czterech kół pojazdu. Do tego celu wykorzystuje się czujniki halotronowe ukłądu ABS. Jak one działają? Zasada ich pracy polega na przecinaniu pola magnetycznego indukowanego przez czujnik. Pole to przecina specjalna tarcza na obwodzie, której są nacięte rowki (coś pdobne do koła zębatego). Układ wówczas dokonuje pomiaru jak często następuje przecięcie tego pola. Jeli czas jest zbyt długi, względem pozostałych kół, oznacza to, że koło jest unieruchomione. Czyli przy ABS-ie układ zmniejsza ciśnienie w hamulcach. Przy ASR działa to na odwrót. Jeżli układ stwierdzi, że to pole jest zbyt często przecinane, wysyła syngał do sterownika aby ten odciął dopływ paliwa. W zsadzie układ ASR, nie ingeruję w hamulce, gdyż to by niepotrzebnie przyspieszało ich zużycie, choć w szczególnych przypadkach też do tego może dojść, że zacznie działać hamulec.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum AutoPlus Strona Główna -> Technika w motoryzacji Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin