Forum AutoPlus Strona Główna AutoPlus
Forum motoryzacyjne
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Układ rozrządu, zmienne fazy....

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum AutoPlus Strona Główna -> Technika w motoryzacji
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Mr_Mar
VIP



Dołączył: 24 Lis 2006
Posty: 1751
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Wto 12:56, 24 Lip 2007    Temat postu: Układ rozrządu, zmienne fazy....

Poorwich napisał:
lubi pisać nowe tematy w dziale Technika motoryzacyjna

No to żeby nie był gołosłownym, kolejny odcinek. Very Happy

W dzisiejszym odcinku naszego leksykonu techniki motoryzacyjnej postaram się przybliżyć budowę i działanie układu rozrządu.
Jak wiemy, każdy silnik spalinowy posiada układ rozrządu. Jego zadaniem jest sterowanie napełnianiem i opróżnianiem komory spalania. Rozróżnia się kilka rodzajów układu rozrządczego silnika. W dwusuwie mamy rozrząd tłokowy (Wartburg) lub płytkowy (Trabant), a w czterosuwie znany wszystkim rozrząd zaworowy.
Przybliżmy może sobie budowę klasycznego i stosowanego powszechnie rozrządu zaworowego. W skład jego budowy wchodzi kilka ważnych elementów. Elementem roboczym jest zawór. W samym zaworze, można wyróżnić trzy elementy. Grzybek zaworu współpracujący z gniazdami, osadzonymi w głowicy, stanowią szczelne zamknięcie kanałów układu rozrządu. Trzonek zaworu, który osadzony jest w głowicy przy pomocy prowadnicy, ma za zadanie ustalenie zaworu względem kanałów. Główka wraz z elementami zamków jest elementem, utrzymującym zawór w wymaganym miejscu. Główka zaworu współpracuje z popychaczami lub dźwigienkami zaworowymi, które zmieniają ruch obrotowy wałka rozrządu na ruch posuwisty zaworu. Popychacz może być hydrauliczny, co zapewnia przy pomocy miniaturowych zaworków, wewnątrz popychacza, automatyczną kompensację luzu zaworowego. Na popychacz działają dźwigienki zaworowe lub krzywka wałka rozrządu. Aby wszystko mogło działać konieczny jest jeszcze układ napędzający układ rozrządu. Napęd oczywiście jak wszystkim wiadomo pochodzi od wału korbowego i ma on przełożenie 1:2. Typowe dzisiaj powszechnie stosowane są paski i łańcuchy rozrządu. W bardziej obciążanych jednostkach spotyka się koła zębate. Jest jeszcze jeden układ napędu rozrządu, dziś już ze względu na wysoką cenę zapomniany, stosowany sporadycznie w motocyklach, napęd królewski, z kołami koronowymi.

[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]

Może jeszcze kilka słów o fazach rozrządu. Cóż to takiego są w ogóle fazy rozrządu? Jest to nic innego jak wartości kątów obrotu wału korbowego przy jakich otwiera i zamyka się kolejny zawór. Można również to określić jako czas otwarcia zaworu. W wielu spotykanych dzisiaj jednostkach fazy rozrządu są stałe. Muszą one być na tyle duże, aby można było napełnić komorę spalania świeżą dawką ładunku i opróżnić ją z pozostałości gazów spalinowych. Dobrane są one wówczas optymalnie dla małych i dużych prędkości obrotowych. Jednak obecnie wielu producentów wyposaża swe jednostki napędowe w tzw. zmienne fazy rozrządu. Jest to nic innego jak zmienny czas, kąt otwarcia zaworów. Działa to podobnie do regulacji kątów wyprzedzenia zapłonu. W zależności od prędkości obrotowej wału i obciążenia silnika ulegają one zmianie. Zmiana faz rozrządu odbywa się po przez przestawienie wałka rozrządu. Na jakiej zasadzie odbywa się zmiana położenia wałka? Otóż jednostka sterująca silnikiem po odczytaniu z czujników prędkości obrotowej wału i podciśnienia w kolektorze ssący dokonuje odpowiednich korekt położenia wału rozrządu, co wpływa na fazy rozrządu.

[link widoczny dla zalogowanych]

źródła zdjęć: gogle.pl
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Przemek
Administrator



Dołączył: 15 Kwi 2006
Posty: 1556
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Perła

PostWysłany: Wto 22:09, 24 Lip 2007    Temat postu:

Bardzo dobry tekst o ważnym elemencie silnika.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum AutoPlus Strona Główna -> Technika w motoryzacji Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin