Forum AutoPlus Strona Główna AutoPlus
Forum motoryzacyjne
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Bezpieczeństwo

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum AutoPlus Strona Główna -> Technika w motoryzacji
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Przemek
Administrator



Dołączył: 15 Kwi 2006
Posty: 1556
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Perła

PostWysłany: Pią 16:35, 20 Lip 2007    Temat postu: Bezpieczeństwo

Bezpieczeństwo


Uwagi ogólne

Jednym z najważniejszych kryteriów oceny współczesnego samochodu osobowego jest jego przystosowanie do bezpiecznej jazdy w bardzo szerokim tego słowa znaczeniu.
Problemy związane z bezpieczeństwem ruchu drogowego stały się głośne dopiero na przełomie lat 50. i 60., gdy zauważalnie zwiększyła sie gęstość ruchu drogowego oraz prędkość jazdy. Gwałtowne zwiększenie liczby wypadków w skali ogólnoświatowej spowodowało rozpoczęcie na szeroką skalę prac teoretycznych i doświadczalnych nad ich przyczynami i skutkami. Początkowo analizy wypadków drogowych ograniczały się do zbierania materiałów statystycznych, dotyczących głównie ofiar i zakresu uszkodzeń pojazdów. Określono wówczas trzy zasadnicze czynniki wypadkogenne: człowiek, pojazd i droga, zwane czasami trójkątem bezpieczeństwa.
Wszelkie badania i analizy wskazują jednoznacznie, że decydującym czynnikiem jest człowiek, a w nim jego osobowość i kultura oraz wydolność psychosomatyczna i poziom wyszkolenia. Statystyki wykazują że 85% wypadków jest spowodowanych błędem człowieka. Pozostałe wynikają z niedoskonałości pojazdów i drogi zarówno w sensie ich konstrukcji, jak i stanu technicznego.
Stopniowo na podstawie zbieranych informacji opracowano kryteria oceny wypadków drogowych. Te z kolei pozwoliły na określenie zespołów i węzłów konstrukcyjnych, które powinny być usprawnione, aby w maksymalnym stopniu wyeliminować przyczyny i ograniczyć skutki wypadków. Następnym krokiem było prowadzenie badań testowo-symulacyjnych zderzeń pojazdów ze stałymi przeszkodami. Pojawiły się przepisy zobowiązujące producentów samochodów do stosowania rozwiązań spełniających założone kryteria w zakresie bezpieczeństwa. W Europie rozpoczęto proces normalizacji zagadnień bezpieczeństwa ( Porozumienie Genewskie z 20.03.1958 r. ) w ramach tzw. Regulaminów ECE ( Europejskiej Komisji Gospodarczej działąjącej przy ONZ ). W 1969 roku ustalono warunki i wymagania pierwszej próby zderzeniowej ( R12 ). Obecnie wydano już ponad 110 Regulaminów ECE, z czego około 70% wiąże się z zagadnieniami bezpieczeństwa są tzw. Dyrektywy CEE obowiązujące w krajach Unii Europejskiej wydawane od 1970 roku.
Na początku lat siedemdziesiątych pojawiła się idea budowy samochodu bezpiecznego, mającego chronić kierowcę i pasażerów w razie czołowego zderzenia ze stałą, sztywną zaporą przy prędkości 80km/h. Wiele firm opracowało i zbudowało doświadczalne samochody bezpieczne ( ESV Experimental Safety Vehicle ). Wkrótce okazało się, że pojazdy takie muszą mieć zwiększone wymiary gabarytowe oraz masę własną około 2000kg. Wyniki pierwszych badań wpłynęły jednak na weryfikację programu i złagodzenie kryteriów, w tym także zmniejszenie prędkości zderzenia do około 50 km/h.

Eksperymentalny samochód bezpieczny ( Pininfarina Sigma )
[link widoczny dla zalogowanych]

Próba zderzenia czołowego ( Opel Zafira I )
[link widoczny dla zalogowanych]


Bezpieczeństwo Czynne
Pojęcie bezpieczeństwa czynnego nazywanego czasami aktywnym, odnosi się do elementów i zespołów, które mają wpływ na zmniejszenie prawdopodobieństwa zaistnienia wypadku.
Od momentu wydzielenia z tej strefy pojęcia bezpieczeństwo prewencyjne ( na przełomie lat 80. i 90. ), zagadnienia pozostałe w tej grupie nie wiążą się bezpośrednio z nadwoziem, lecz dotyczą zespołów podwozia i dynamiki całego pojazdu. W celu uświadomienia kompleksowości działań w zakresie bezpieczeństwa, wymienione zostaną najważniejsze zagadnienia:
- Jakość i sprawność układu hamulcowego
- Jakość i sprawność układu kierowniczego
- Jakość i sprawność zawieszeń kół
- Jakość i sprawność ogumienia
- Poprawa dynamiki pojazdu
- Wszelaki systemy takie jak ABS, ESP, EBD, ASR itp


Bezpieczeństwo bierne


Pojęcie bezpieczeństwa biernego, nazywanego czasami pasywnym, odnosi się do elementów i zespołów, które mają wpływ na zmniejszenie szkodliwych skutków wypadku dla wszystkich osób znajdujących się w pojeździe. Statystyki wykazują , że około 60% wypadków stanowią różne zderzenia czołowe i dlatego przede wszystkim zajęto się złagodzeniem ich skutków. Prace są prowadzone równocześnie w dwóch kierunkach. Pierwszy ma za zadanie stworzenie odpowiednio sztywnej i energochłonnej struktury nośnej całego nadwozia, a drugi zapewnienie maksymalnie skutecznej ochrony kierowcy i pasażerów przez właściwą konstrukcję segmentu osobowego i zastosowanie elementów wyposażenia będących indywidualnymi środkami ochronnymi.
Nadwozie współczesnego samochodu osobowego cechuje gradacja sztywności. Oznacza to, że wybrane fragmenty konstrukcji nadwozia są przeznaczone do pochłaniania energii wypadku i ulegają wówczas znacznej deformacji. Segment środkowy, przeznaczony do przewozu osób, powinien być możliwie sztywny i nieodkształcalny.
[link widoczny dla zalogowanych]

Drugim co do częstości występowania typem wypadków są uderzenia boczne., stanowiące ponad 20% ogólnej liczby wypadków. Mogą one mieć różne postacie, ale najczęściej występują uderzenia przez inny pojazd oraz zderzenia z obiektami przydrożnymi takimi jak drzewa słupy, z jednoczesnym poślizgiem. Europejskie przepisy do niedawna nie zawierały jeszcze wymagań w tym zakresie, a mimo to wielu producentów stosowało już rozwiązania, mające na celu ograniczenie deformacji bocznych części nadwozia. Podstawowym elementem są tu podłużne wzmocnienia drzwi bocznych w postaci rur

Wzmocnienia drzwi bocznych ( Deawoo Nubira II )
[link widoczny dla zalogowanych]

lub wytłoczek ze stali niskostopowej o podwyższonej wytrzymałości. Kilku producentów stosuje we wnętrzu drzwi wkładki z pianki poliuretanowej, których zadaniem jest absorpcja energii uderzenia. Bardziej kompleksowe rozwiązania polegają na odpowiednim wzmocnieniu struktury, a więc progów bocznych, poprzecznic i słupków.


Bezpieczeństwo prewencyjne

Pojęcie bezpieczeństwo prewencyjne wiąże się ze stworzeniem we wnętrzu pojazdu warunków zapobiegających przedwczesnemu zmęczeniu kierowcy. Nie będę rozwijał tego zagadnienia ponieważ każdy wie o co chodzi.


Proszę o komenatrze.




(C) tekst napisany na podstawie książki Andrzeja Zielińskiego " Konstrukcja nadwozi samochodów osobowych i pochodnych"
(C) google.pl
(C) Galeria VW pheaton wykonana przez Kurczaka
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Veyron




Dołączył: 06 Mar 2007
Posty: 2070
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Miasto piernika i Kopernika - Toruń
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pią 16:39, 20 Lip 2007    Temat postu:

Bardzo fajnie to opisałeś Wink Te wzmocnienia drzwi w Daewoo to chyba jakaś pomyłka bo przecież Daewoo przy lekkim zderzeniu ląduje na złomie, najlepszym przykładem jest Daewoo tico mojej cioci, przy 25 km/h i zderzeniu z Fordem Escortem, skutkiem jest pobliski szrot :/
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Przemek
Administrator



Dołączył: 15 Kwi 2006
Posty: 1556
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Perła

PostWysłany: Pią 16:40, 20 Lip 2007    Temat postu:

Veyron napisał:
Bardzo fajnie to opisałeś Wink Te wzmocnienia drzwi w Daewoo to chyba jakaś pomyłka bo przecież Daewoo przy lekkim zderzeniu ląduje na złomie, najlepszym przykładem jest Daewoo tico mojej cioci, przy 25 km/h i zderzeniu z Fordem Escortem, skutkiem jest pobliski szrot :/

Co Ty chłopcze porównujesz Wink Tico do Nubiry ??
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Kurczak




Dołączył: 13 Cze 2006
Posty: 2336
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Gdańsk

PostWysłany: Pią 16:46, 20 Lip 2007    Temat postu:

Pewnie stwierdził, że każde Daewoo coś takiego ma... Ech..
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Mr_Mar
VIP



Dołączył: 24 Lis 2006
Posty: 1751
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Pią 16:56, 20 Lip 2007    Temat postu:

Ogólnie ciekawy artykuł. Wiem Przemku, że bardzo się napracowałeś przy tym. Ale mam kilka pytań do Ciebie, bo nie wszystko jest tam zawarte. Napisałeś o gradacji sztywności nadwozia. Proszę powiedz mi co zapewnia sztywność nadwoziu, jakie jego elementy mają wpływ na to? Kolejne moje pytanie dotyczy działania napinaczy i poduszek powietrznych. I na koniec czy mógłbyś nam przybliżyć różnice między pasami dwu-, trzy- i pięciopunktowymi oraz różnicę między pasem bezwładnościowym a pasem z napinaczem? Ich wady i zalety. Myślę, że jest to jednak dość ważne.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Przemek
Administrator



Dołączył: 15 Kwi 2006
Posty: 1556
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Perła

PostWysłany: Pią 17:04, 20 Lip 2007    Temat postu:

Oj Mr nie przeglądamy forum:
Pasy bezpieczeństwa:

http://www.autoplus.fora.pl/pasy-bezpieczenstwa-t1116.html

Poduszka powietrzna

http://www.autoplus.fora.pl/poduszka-powietrzna-t798.html

Strefa kontrolowanego zgniotu

http://www.autoplus.fora.pl/strefa-kontrolowanego-zgniotu-t934.html



A o tej sztywności to Ci jutro coś skrobnę bo dziś mi się już nie chce Smile



EDIT

no więc różnica pomiędzy pasem bezwładnościowym a napinaczem jest taka że pas bezwładnościowy napnie się raz a mocno gwałtownie wyhamowując ciało i przy okazji mocniej je uszkadzając a napinacz pasów bezpieczeństwa będzie wyhamowywał ciało powoli. starczy ? Wink Laughing
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum AutoPlus Strona Główna -> Technika w motoryzacji Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin