Forum AutoPlus Strona Główna AutoPlus
Forum motoryzacyjne
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Rozrusznik

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum AutoPlus Strona Główna -> Technika w motoryzacji
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
poorwich
Administrator



Dołączył: 06 Cze 2006
Posty: 4062
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Pniewy koło Poznania

PostWysłany: Sob 7:30, 19 Lip 2008    Temat postu: Rozrusznik

Samochody mogą mieć piękne karoserie, piękne wnętrza. Mogą mieć bardzo ładnie wyglądające silniki. Na papierze mogą legitymować się dużą mocą i momentem obrotowym i mieć super osiągi... Ale żeby odpalić samochód potrzebny jest m.in. rozrusznik. I właśnie o tym elemencie silnika chciałbym Wam dzisiaj nieco napisać.

Rozrusznik to szeregowy lub szeregowo-bocznikowy silnik elektryczny, wyposażony w mechanizm sprzęgający zwany bendiksem (jego zadaniem jest połączenie rozrusznika z silnikiem spalinowym, poprzez zębate koło zamachowe, tak aby rozrusznik mógł obracać silnik spalinowy. Kiedy silnik spalinowy rozpocznie już samodzielną pracę, bendiks uniemożliwia przeniesienie napędu z silnika na rozrusznik, co groziłoby uszkodzeniem rozrusznika.). Rozrusznik samochodowy składa się z: biegunów, uzwojenia wzbudzenia, wirnika, komutatora, szczotki, urządzenia załączającego i sprzęgającego.

Bieguny są to elektromagnesy służące do wzbudzania pola magnetycznego. Składają się z nabiegunników z miękkiej stali i osadzonych na nich uzwojeń wzbudzenia. W rozruszniku znajdują się zazwyczaj cztery bieguny (tak jak w prądnicy).
Uzwojenie wzbudzenia jest połączone szeregowo z uzwojeniem wirnika stąd nazwa silnik szeregowy. Ponieważ rozrusznik pobiera duży prąd (do 600 A), uzwojenie wykonuje się z grubego drutu lub płaskownika miedzianego. Uzwojenie wirnika jest wykonane z płaskownika miedzianego. Końce uzwojeń są przylutowane do segmentów komutatora.
Szczotki (ilością odpowiadają ilości biegunów, zazwyczaj są 4) w celu zwiększenia przewodności wykonuje się z węgla.
Urządzenie sprzęgające służy do sprzęgania rozrusznika z kołem zamachowym silnika w celu wprawienia w ruch obrotowy wału korbowego. Elementem sprzęgającym jest zębnik osadzony na wałku wirnika, zazębiany z wieńcem zębatym koła zamachowego silnika.

Rozrusznik samochodowy służy do obracania wału korbowego silnika i nadania mu odpowiedniej prędkości obrotowej, przy której jednostka napędowa pojazdu może samodzielnie pracować. W silniku spalinowym rozrusznik jest odbiornikiem pobierającym najwięcej energii elektrycznej z akumulatora, lecz tylko w krótkich okresach podczas uruchamiania silnika. Pobór prądu w chwili uruchamiania silnika w samochodach osobowych wynosi 200-600A.
W zależności od rodzaju pojazdu moc rozrusznika wynosi 0,4-10 kW. Stosuje się rozruszniki 6-, 12- i 24-woltowe, w zależności od napięcia instalacji elektrycznej, w ciągnikach rolniczych spotyka się także przełączniki przełączające dwa 12 V akumulatory w układ 24 V. Układy 24 V stosowane są głównie w samochodach ciężarowych i autobusach z silnikami o dużej mocy.

Podczas pracy rozrusznik musi pokonać opory, na które składają się: sprężanie czynnika roboczego w cylindrach, zasysanie mieszanki paliwowej (lub powietrza), tarcie tłoków o powierzchnie cylindrów, tarcie w łożyskach wału silnika, opory związane z pracą mechanizmów pomocniczych.

Na czas pracy rozrusznika samochodowego wirnik zostaje sprzęgnięty z wałem silnika za pomocą przekładni zębatej.
Prędkość rozruchowa silnika waha się od 40 do 100 obr/min w przypadku czterosuwowych silników z zapłonem iskrowym, a od 100 do 200 obr/min w silnikach z zapłonem samoczynnym.

Oprócz rozruszników znanych z pojazdów dwuśladowych jest również rozrusznik nożny (tzw. kickstart), który stosowany jest w przypadku skuterów czy motorów starszej daty.

A jakie usterki mogą przydarzyć się rozrusznikowi silnika spalinowego? Zużycie wirnika i ocieranie o korpus (wtedy rozrusznik kręci się wolno). Czasem nie następuje zazębienie z kołem zamachowym. Wówczas usterka leży po stronie układu sprzęgającego.
Czasami może zdarzyć się i tak, że gdy przekręcimy kluczyk w stacyjce rozrusznik w ogóle nie kręci – może świadczyć to o zużyciu lub zablokowaniu szczotek, albo o rozładowanym akumulatorze. Jeśli zaś po przekręceniu kluczyka w stacyjce rozrusznik milczy i przygasają lampki kontrolne może to świadczyć o zwarciu w uzwojeniu. Bardzo rzadko, ale również pojawia się uszkodzenie wieńca zębatego koła zamachowego. Przyczyna może być wypracowanie zębów lub obluzowanie wieńca na kole. Aby taką usterkę naprawić trzeba wyjąć skrzynię biegów i zdemontować sprzęgło.

FOTO:
- rozrusznik w obudowie:
[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]

- schematy budowy rozrusznika samochodowego:
[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]

(C) wikipedia
(C) motofakty.pl
(C) google


P.s. Jeśli czegoś nie domówiłem itp. to możecie to czego zapomniałem napisać/opisać w swoich postach Wink
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Mr_Mar
VIP



Dołączył: 24 Lis 2006
Posty: 1751
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Sob 21:56, 19 Lip 2008    Temat postu:

Widzę następny konkurent, zaraz po Albee. Już was nie lubię Razz. A ja jak zwykle nie byłbym bym sobą, gdybym czegoś nie dopisał, tak więc dopiszę, że pierwszy rozrusznik elektryczny pojawił się w Cadilacu w 1912 roku. Widzę, że mój ulubiony dział trochę ruszył, fajnie, że napisałeś trochę w tym dziale, artykuł oceniam dobrze... Smile
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
poorwich
Administrator



Dołączył: 06 Cze 2006
Posty: 4062
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Pniewy koło Poznania

PostWysłany: Pon 11:04, 21 Lip 2008    Temat postu:

Mr_Mar napisał:
Widzę następny konkurent, zaraz po Albee. (...)


Weź przestań Wink Jaki konkurent? Od czasu do czasu napiszę tutaj jakiś temat i od razu konkurent Razz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Mr_Mar
VIP



Dołączył: 24 Lis 2006
Posty: 1751
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Nie 22:58, 27 Lip 2008    Temat postu:

Ja też tutaj raz na jakiś czas coś naskrobię.
Zaraz się, któryś z moderatorów przyczepi, że odbiegamy od tematu! Razz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
piotr2273




Dołączył: 28 Cze 2011
Posty: 1
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Toruń
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Wto 10:50, 28 Cze 2011    Temat postu:

A ja bym prosił żeby kolega coś napisał na temat-
,, Kontrolki ładowania akumulatora a diody alternatora,,
W kilku zdaniach o uszkodzeniu diód i świecącej lub żarzącej się kontrolce ładowania.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum AutoPlus Strona Główna -> Technika w motoryzacji Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin