Forum AutoPlus Strona Główna AutoPlus
Forum motoryzacyjne
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Silnik Wankla

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum AutoPlus Strona Główna -> Technika w motoryzacji
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Albee




Dołączył: 14 Sie 2007
Posty: 788
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Pon 11:36, 30 Cze 2008    Temat postu: Silnik Wankla

Silnik Wankla

Silnik Wankla został wynaleziony przez niemieckiego inżyniera Felixa Wankla na początku lat 50 XX wieku.

Silnik taki jest silnikiem używającym rotacji tłoka (o kształcie przypominającym trójkąt) do napędu wału. Tłok, obracając się w komorze o eliptycznym kształcie tworzy komory, które w zależności od kąta obrotu zmieniają swą objętość. Szczelność komór gwarantowana jest przez „plomby” znajdujące się na każdym z rogów tłoka. W tym rodzaju silnika, wszystkie cztery suwy odbywają się podczas jednego obrotu trójstronnie symetrycznego tłoka. Im większe zakrzywienie ściany tłoka, tym większy jest stopień kompresji.

Centralny wał przechodzi przez środek tłoka i jest wsparty na mostkach. Tłok porusza się względem wału ruchem orbitalnym, a zębatki umieszczone na stałe, na każdej ze ścian komory wału współpracują z zębatkami na samym wale, zapewniając odpowiednie ustawienie i obrót zespołu.

Jeśli przyjrzeć się silnikowi podczas pracy dojrzymy wiele podobieństw do standardowego silnika tłokowego. Podczas cyklu, komory spalania zmieniają swą wielkość w podobny sposób.

Silnik Wankla wykonuje jeden suw na każdy obrót centralnego wału. Tak więc dla wykonania pełnego cyklu silnika potrzeba czterech takich obrotów. Nie wpływa to jednak negatywnie na moc takiego silnika. Wręcz przeciwnie. Silniki Wankla mają zdecydowanie większą moc od konwencjonalnych silników o zbliżonej pojemności. Różnice w mocy są na tyle znaczne, że niektórzy uważają, że aby uzyskać obiektywny stosunek pojemności do mocy należy tą pierwszą pomnożyć 3 razy. W wyścigach, w zależności od federacji, mnożnik ten wynosi od 1,5 do 2.

Silniki Wankla cechują się znacznie wyższym limitem prędkości obrotowej dzięki mniejszej ilości elementów wchodzących w skład silnika. Innymi jego zaletami są: zwarta konstrukcja, niewielka awaryjność współczesnego silnika Renesis, gładki przyrost prędkości obrotowej, minimalizacja wibracji, mniejsza podatność na przegrzanie (duża powierzchnia chłodzenia) i małe skomplikowanie konstrukcji. Ciekawostką jest też, że silniki wankla nie są narażone na krytyczną usterkę. Utrata kompresji wiąże się jedynie z utratą znacznej części mocy, nie spowoduje jednak zatrzymania silnika.

Do wad wankli należy zaliczyć: małą szczelność komór przed rozgrzaniem silnika, długi czas wykonywania każdego z suwów (ok. 50% dłuższy niż w przypadku konwencjonalnego silnika) i to, że konstrukcja silnika wymusza spalania odrobiny oleju przy każdym z obrotów.

Swą złą sławę silniki Wankla zawdzięczają temu, że w pierwszych latach ich produkcji były wykonywane z bardzo niskiej jakości materiałów. To, w połączeniu z charakterystycznym dla tych silników grzaniem się tylko w jednym miejscu (tam gdzie znajduje się komora spalania), prowadziło do częstych problemów z pęknięciami bloku. Problem ten ostatecznie został rozwiązany dopiero w Mazdzie RX-7 FD3S, choć już w poprzedniej, FC3S był to problem rzadko spotykany.

Dużym problemem dla inżynierów Mazdy było dostosowanie wankli do restrykcyjnych norm czystości obowiązujących w USA i Europie. Wymagało to zastosowania niebotycznie drogich i bardzo zaawansowanych katalizatorów. W nowszych konstrukcjach umożliwiono ograniczenie kosztów poprzez wzbogacenie mieszanki paliwowej i umożliwieniu jej dopalania się w specjalnej komorze kolektora wydechowego. Silnik Renesis spełnia kalifornijskie normy pozwalające uznać Mazdę RX-8 jako pojazd „półekologiczny”.

O tuningu, karierze wyścigowej i zastosowaniu silników Wankla opowiem innym razem.

Źródła: Wikipedia, Google, własna pamięć

[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]


Ostatnio zmieniony przez Albee dnia Pon 16:07, 30 Cze 2008, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Mr_Mar
VIP



Dołączył: 24 Lis 2006
Posty: 1751
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Pon 15:58, 30 Cze 2008    Temat postu:

Fajnie, że poświęciłeś temu ciekowamu rozwiązaniu kilka słów. Cieszę się, że umiałeś to w prosty sposób wyjasnić. Przyznam się, że sam się od jakiegoś czas zbierałem na napisaenie paru zdań o tym silniku, myślałem, że nawet dziś wieczorem to zrobię, ale byłeś szybszy.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Albee




Dołączył: 14 Sie 2007
Posty: 788
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Pon 16:03, 30 Cze 2008    Temat postu:

Miło mi, że komuś się podoba. Któregoś dnia dokończę artykuł, bo już dziś nie starczyło mi sił. Smile
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Mr_Mar
VIP



Dołączył: 24 Lis 2006
Posty: 1751
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Pon 16:05, 30 Cze 2008    Temat postu:

Niewątpliwie podoba mi się, to prawda. Ale niestety dostrzegam wiele błędów i niedomówień, w Twoim artykule (nie chciałbym być niegrzeczny i uważać się za niewiadomo kogo, bo w moich pewnie też są błędy). Zastanawiam się natomiast nad Twoim stopniem wiedzy na temat samochodów, bo przyznam, że mi ciężko było opisać ten silnik.

Ostatnio zmieniony przez Mr_Mar dnia Pon 16:06, 30 Cze 2008, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Albee




Dołączył: 14 Sie 2007
Posty: 788
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Pon 16:23, 30 Cze 2008    Temat postu:

Co do błędów i niedomówień to jestm pewien, że znajdzie się ich całkiem sporo. Jestem hobbystą - amatorem, a gros informacji zawartych w tym tekście pochodzi z anglojęzycznych książek które kiedyś przeglądałem u kuzyna - mechanika, a które zapadły mi w pamięć. Jeśli dostrzegasz jakieś przekłamania (które przy takim sposobie pozyskiwania informacji mogły powstać), nie krępuj się bezceremonialnie mi ich wytknąć. Smile
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Mr_Mar
VIP



Dołączył: 24 Lis 2006
Posty: 1751
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Pon 16:39, 30 Cze 2008    Temat postu:

To tym bardziej jestem pod wrażeniem, że jesteś "tylko" hobbystą.
A co do błędów to kształt tłoka jest trochoidalny, podczas jego obrotu są trzy komory, a nie jak napisałeś cztery. Jednak zabrakło mi informacji, że w przekazaniu napędu z tłoka na wał pośredniczy przekłada mimośrodowa, obiegowa. Bo jak sam napisałeś tłok prócz rotacji, wykonuje także ruch po elipsie, która właśnie zapewnia mimośród.
Dodatkowo stwierdziłeś, że silnik taki osiąga większe prędkości obrotowe ponieważ mają mniej elementów, które wchodzą w skład jego budowy. Po części się z tym zgadzam. Jednak prawda jest taka, że silnik wankla nie ma punktów zwrotnych, gdzie musi nastąpić zatrzymanie i zmiana kierunku ruchu oraz rozpędzenie tłoka. W związku z tym siły bezwładności są o wiele mniejsze co sprawia, że możemy zastosować większą liczbę obrotów. Najlepej zaobserwować to na przykładzie dzwona, który działa właśnie na zasadzie siły bezwładności. A teraz małe pytanko do Ciebie, na które chciałbym abyś mi odpowiedział. Napisałeś "(...)konstrukcja silnika wymusza spalania odrobiny oleju przy każdym z obrotów". No więc ja chciałbym się dowiedzieć od Ciebie dlaczego silnik ten zużywa olej? Jak on jest smarowany?
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Albee




Dołączył: 14 Sie 2007
Posty: 788
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Pon 16:59, 30 Cze 2008    Temat postu:

W żadnym miejscu nie napisałem o czterech komorch silnika. Pisałem jedynie o czterech suwach.
Co do kształtu tłoka, to uproszczenie wynika z tego, iż doszedłem do wniosku, że większości osób łatwiej jest wyobrazić sobie faktyczny wygląd tych elementów kiedy kształt opisałem jako "zbliżony do trójkąta".
Zużycie oleju wynika z faktu, że musi on byc w niewielkiej ilości nanoszony na "plomby" (od angielskiego seal) uszczelniające komory, aby zapobiec ich przedwczesnemu zużyciu. Jest to jednak cecha charakterystyczna nowszych tego typu silników. Starsze, po przejechaniu ok. 80 000 km wymagały wymiany tłoka (w najstarszych konstrukcjach) a w nieco nowszych wymiany pierścienia uszczelniającego.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Mr_Mar
VIP



Dołączył: 24 Lis 2006
Posty: 1751
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Pon 19:07, 30 Cze 2008    Temat postu:

Ze znalezionych przeze mnie informacji odnośnie smarowania silnika Wankla, wynika, że opis, który Ty przedstawiłeś funkcjonuje w nowych silnikach stosowanych w RX8. I powiem szczerze, że jest to chyba bardzo dobre rozwiązanie. A zużycie oleju wynika z tego, że nie możliwości tej i tak już niewielkiej ilości oleju, odprowadzenia do miski olejowej. W starszych konstrukcjach było to smarowanie mieszankowe, jakie znamy z silników dwusuwowych.
P.S Zdawało mi się, że widziałem informację o czterech komorach. Widocznie miałem przewidzenia. Co do Twoich uproszczeń to oczywiście nie mam nic przeciwko, bo jeśli ktoś nie zgłebia tej wiedzy to trudno mu wytłumaczyć czym jest trochoida.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Albee




Dołączył: 14 Sie 2007
Posty: 788
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Pon 19:29, 30 Cze 2008    Temat postu:

Przypominam, że w żadnym przypadku nie wolno traktować mojego tekstu jako tekstu naukowego, czy w jakikolwiek inny sposób profesjonalnego! Są to dość podstawowe i ogólnikowe informacje, zawierające wiele uproszczeń (choć mam nadzieję, żednych przekłamań Wink ) w celu ułatwienia ich przyswajalności.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Mr_Mar
VIP



Dołączył: 24 Lis 2006
Posty: 1751
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Pon 19:46, 30 Cze 2008    Temat postu:

Spokojnie nie traktowałem Ciebie i Twojego tekstu jako naukowego. Ale przyznam, że pewne rzeczy wyłożyłeś wprost, o których ja bym zapomniał.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Albee




Dołączył: 14 Sie 2007
Posty: 788
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Pon 22:18, 30 Cze 2008    Temat postu:

Mój powyższy post nie był adresowany do Ciebie. Napisałem to, żeby komuś nie przyszło do głowy pisać z podobnych tekstów jakiejś porządnej pracy zaliczeniowej czy czegokolwiek innego. Smile

Ostatnio zmieniony przez Albee dnia Pon 0:26, 07 Lip 2008, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
tajger




Dołączył: 06 Mar 2010
Posty: 16
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Czw 16:36, 21 Paź 2010    Temat postu:

@ Mr_Mar wedlug mojej wiedzy ksztalt tloka nie jest trochoidalny, lecz jest to trojkat o krzywoliniowych bokach. Trochoidalny ksztalt ma zarys podstawy cylindra, a sam on jest "niskim walcem o podstawie nie kolowej".

oraz cytat z pierwszego postu:
""Silnik Wankla wykonuje jeden suw na każdy obrót centralnego wału. Tak więc dla wykonania pełnego cyklu silnika potrzeba czterech takich obrotów""

z tym rowniez sie nie zgodze. Wszystkie suwy, ktore w tym silniku nazwane sa taktami odbywaja sie podczas jednego obrotu walu.

pozdrawiam
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
adam9112




Dołączył: 27 Lut 2014
Posty: 5
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Czw 12:39, 06 Mar 2014    Temat postu:

a ja znów słyszałem że Polak pierwszy badał taki silnik ale zmarł i Niemiec przejął po nim pracę i nazwał silnik swoim nazwiskiem

[link widoczny dla zalogowanych]


Ostatnio zmieniony przez adam9112 dnia Pon 18:24, 30 Cze 2014, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum AutoPlus Strona Główna -> Technika w motoryzacji Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin