Forum AutoPlus Strona Główna AutoPlus
Forum motoryzacyjne
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

SILNIKI: 1,8 Turbo

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum AutoPlus Strona Główna -> Technika w motoryzacji
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
G
Gość






PostWysłany: Czw 18:23, 28 Gru 2006    Temat postu: SILNIKI: 1,8 Turbo

Ta jednostka napędowa o pojemności 1,8 20v Turbo koncernu VAG od lat nalezy do najczęściej poddawanych profesjonalnym modyfikacjom przez miłośników tuningu. Jest to 4 cylindrowa jednostka o pojemności 1781 cm3, 5 zaworach na cylinder i turbodoładowaniu, montowana była i nadal jest w wielu modelach grupy Volkswagena i wszem i wobec jest znana jako 1,8 T. Pewnie pomyślicie skąd taka duż popularność wśród tunerów Question otóż Volkswagen jako jedyny producent postawił w połowie lat 90 na tak szeroki rozwój i popularyzacje silnika z turbodoładowaniem w klasach aut popularnych. Aut koncernu VAG, wyposażonych w jednostkę 1,8 T, po europejskich drogachjeżdzą miliony. Wielka popularność silnika uczyniła go łatwym kąskiem dla firm tuningowych, które szybko odkryły, iż to bardzo trwała i łatwo poddająca się modyfikacjom jednostka napędowa... Warto zauważyć, że 1,8 T pod maskami montowane było w dwojaki sposób: poprzecznie oraz wzdłużnie. Poprzecznie to między innymi w VW Golfie, Audi A3 i TT, Skodzie Octavii, Seacie Ibizie, Leonie oraz Alhambrze. W tej grupie silniki osiągały moc 150, 180, 210 oraz 225 KM. Natomiast w VW Passacie, Audi A4, A6 i Skodzie Superb silniki montowano wzdłużnie. Tutaj moce w zależności od wersji wynosiły 150,163,180 bądz 195 KM. Sposób umieszczania silnika wymusił inne umieszczenie turbiny oraz całego układu dolotowego. Tak więc SWAPy typy motor z A4 do A3 nie są mozliwe Exclamation Zasadniczo rodzinę 1,8 T łatwo podzielić również ze względu na osiąganą moc: Pierwsza, najliczniejsza grupa (doładowanie spręzarkami KKK K03) występowała w wersjach 150, 163, 180 i 195 KM. Mimo stosowania różnych odmian turbospręzarki K03 (o tej samej wydajności) różnice konstrukcyjne były duże i dotyczyły głównie oprogramowania silnika. Potwierdzeniem tej tezy jest fakt, iż tzw. chip-tuning pozwalał każdorazowo na uzyskanie ok. 185-190 KM (wersje z przed 2000 roku wyposazone w tradycyjna linkę gazu osiągały nieco mniej bo około 175 KM). Jedynie najmocniejsza jednostka, fabryczna wersja (z turbosprężarką K03) o mocy 195 KM wyposażona była w dodatkowy intercooler oraz większe wtryskiwacze. Druga grupa silników (moc 200 oraz 225 KM) stosowana była wyłącznie w Audii TT oraz S3 i Seacie Leonie Cupra. Montowany wyłącznie poprzecznie silnik wyposażony był w większą turbosprężarkę o oznaczeniu K04, jednak nie była to jedyna różnica w stosunku do słabszych silników z rodziny. Zastosowano w nich ponadto inny wał korbowy, mocniejsze korbowody oraz tłoki, inne koło zamachowe oraz inne sprzęgło. Kolektory, orurowanie do 2 intercoolerów, a także cały układ wydechowy (wyposażony w 2 katalizatory oraz większej średnicy "downpipe") przygotowane były fabrycznie do osiągania większej mocy maksymalnej. Żeby nieułatwić pracy niedoświadczonym amatorom tuningu, inne były nawet podłączenia przewodów olejowych i wodnych do turbosprężarek Exclamation Jednak przy odrobinie know-how wszystkie elementy z łatwością można było przełożyć do "słabszych" 1,8 T, czyniąc z nich dobrą bazę do dalszego tuningu. Montaż samego chip'a w silniku 210/225 KM to wzrost mocy do 260 KM !!

T U N I N G

Tuning tego silnika to temat rzeka. Ilość urzytkowników, która poddawała swój silnik najróżniejszym modyfikacjom, może przyprawić o zawrót głowy. Największe doświadczenie w tej materii w Polsce ma jednak firma VTG, która od lat specjalizuje się w silnikach grupy VAG. W ich ofercie na chętnych czekają następujące propozycje modyfikacji najpopularniejszej jednostki 1,8 T o mocy nominalnej 150 koni mechanicznych. Podane ceny sa to orientacyjne ceny netto.

STAGE 1

Pierwszy etap prac obejmuje optymalizację elektroniki sterującej pracą silnika. W jednostkach z elektryczną przepustnicą można liczyć na osiągnięcie 185 - 190 KM. Koszt około 1 600 zł.

STAGE 2

Po wymianie wydechu na przelotowy (przeróbka obejmuje również wymianę tzw. downpipe'u) dostosowana jest elektronika. Wydech pozwala na uzyskanie ok. 10 KM więcej w stosunku do Stage 1. Łączczny koszt modyfikacji 3 500 zł.

STAGE 3

Dodatkowa wymiana turbosprężarki na KKK K04, kolektora wydechu pozwala na uzyskanie około 210 KM. Jak przy każdym etapie prac, konieczna jest optymalizacja sterownika silnika (chip). Koszt około 8 500 zł.

STAGE 4 PLUS

Oprócz powyższych modyfikacji konieczny jest założenie dodatkowego intercoolera lub montaż pojedyńczego dużego intercoolera (zamiast 2 orginalnych VAG). Po wymianie wtryskiwaczy oraz orurowania układu dolotowego, a także obudowy filtra powietrza należy ponownie zestroić silnik. Koszt takiej modyfikacji jest znaczny i wynosi już 12 500 złotych. Warto jednak zaznaczyć, że do modyfikacji używane są wyłącznie orginalne części VAG. Efekt prac to około 250 KM - maksymalna moc zalecana przez VTG dla tłoków/korbowodów silnika o mocy nominalnej 150 KM (dla dalszych przyrostów konieczny jest montaż tłoków z mocniejszego silnika o mocy 210/225 KM lub sprowadzenie kutych zamienników zza Oceanu).

STAGE 4

Ostatnia propozycja to modyfikacje ustalane indywidualnie, zgodnie z oczekiwaniami włąściciela auta. Potencjał silnika 1,8 T to około 420 KM przy wykorzystaniu "normalnego" paliwa. Przy zastosowaniu Nitra możliwe są nawet moce dochodzące do 500 KM. Koszty budowy takiego silnika są bardzo wysoke, a prace i strojenie długotrwałe.

[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]

Podziękowania dla firmy VTG i GT przy realizacji materiału.
Powrót do góry
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Kurczak




Dołączył: 13 Cze 2006
Posty: 2336
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Gdańsk

PostWysłany: Czw 18:35, 28 Gru 2006    Temat postu:

No i proszę, kolejny profesjonalny temat o silnikach Smile 1.8T przyznam szczerze, że nie miałem styczności z samochodem posiadającym taki silnik więc nie wiem jak to jedzie... W każdym razie gratuluję tematu Smile
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Zapa




Dołączył: 21 Cze 2006
Posty: 1409
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: od bociana.

PostWysłany: Czw 18:50, 28 Gru 2006    Temat postu:

Tak myślałem... podobne teksty znajdują się w GT. Ale nieważne. Nie każdy kupuje GT a dzięki tobie każdy może się dowiedzieć czegoś na temat kolejnego super silnika z grupy VAG... Jeżdziłem Toledo, Passatem, Golfem ,sharanem i A3 z tym silnikiem (150 KM) i powiem szczeże że ten silnik jest Super!!! I nie powinni go zastępować żadnym FSI...
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Mr_Mar
VIP



Dołączył: 24 Lis 2006
Posty: 1751
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Pią 0:17, 29 Gru 2006    Temat postu:

Zapa napisał:
...powiem szczerze że ten silnik jest Super!!! I nie powinni go zastępować żadnym FSI...

Sam nie miałem styczności z tym silnikiem, ale z tego co się orientuję to właściciele sobie chwalą te silniki. Zresztą w bezpośrednim porównaniu z FSI wypada lepiej. Z tego co się orientuję to FSI są o wiele bardziej awaryjne.
Co do tuningu tych silników. To mimo faktu, że drzemią w nim ogrmomne rezerwy mocy to nie ma to najmniejszego snesu. Jednostka stupiedziesięciokonna na ogół znajduje się w autach z napędem przedniej osi a wieć 250 koni już jest za dużo na taki napęd murowane problemy z trakcją! Smile Po za tym ludzie gdzie w PL można wykorzystać taką moc? Gdzie są takie drogi na takie moce?
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Emil90
Administrator



Dołączył: 30 Maj 2006
Posty: 1241
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pią 0:28, 29 Gru 2006    Temat postu:

Bardzo ciekawy temat o super silniku sporo rzeczy można się dowiedzieć o tym silniku.

mr_mar napisał:
Po za tym ludzie gdzie w PL można wykorzystać taką moc? Gdzie są takie drogi na takie moce?


Chyba tylko na torze lotniskowym na którym są wyścigi 1/4 mili.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Mr_Mar
VIP



Dołączył: 24 Lis 2006
Posty: 1751
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Pią 0:33, 29 Gru 2006    Temat postu:

Ale chyba mówimy tu o autach, które mają na codzień jeździć po normalnych drogach? Więc dla mnie nie ma sensu wyciąskać z silnika nawet tych 200 koni, bo i tak nie ma gdzie ich wykorzystać. Po za tym w autach z napędem FWD skutecznie przenosi się moc do 230 KM! Smile
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Przemek
Administrator



Dołączył: 15 Kwi 2006
Posty: 1556
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Perła

PostWysłany: Pią 11:59, 29 Gru 2006    Temat postu:

znów bardzo ładny temat Smile gratuluję. Co do silnika to znów można się bardzo dużo dowiedzieć Smile Silnik sam w sobie jest dobry, ma wystarczającą moc i niezłe osiągi.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Sąsiad




Dołączył: 19 Lip 2006
Posty: 1412
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: z Zielonej Góry

PostWysłany: Pią 15:01, 29 Gru 2006    Temat postu:

Świetny temat Razz Miło się czyta o takich silnikach Smile

Niestety nigdy nie jeździłem autem, które miałoby taki motor pod maska Sad Jednak z Twojego opisu dowiaduje się o świetnej jednostce napędowej Smile
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum AutoPlus Strona Główna -> Technika w motoryzacji Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin