Forum AutoPlus Strona Główna AutoPlus
Forum motoryzacyjne
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

SILNIKI: 1,9 TDi

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum AutoPlus Strona Główna -> Technika w motoryzacji
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
G
Gość






PostWysłany: Nie 22:40, 24 Gru 2006    Temat postu: SILNIKI: 1,9 TDi

Ta konstrukcja opracowana jest przez koncern Volkswagena. Rodzina silników Turbocharged Direct Injection, znana wszystkim pod skrótem TDi, to nic innego jak Turbodoładowane silniki wysokoprężne zasilane przez bezpośredni wtrysk paliwa. Innowacyjna technologia pozbawienia silnika wstępnej komory spalania oraz zastosowania turbosprężarki i elektronicznego sterowania wymuszona była przez wchodzące w życie normy emisji spali. W dotychczasowych jednostkach z mechanicznymi systemami wtryskowymi ograniczenie emisji tlenku azotu było niezwykle skomplikowane. Dzięki wykorzystaniu nowej technologi silnik charakteryzuje się lepszą dynamiką przy niskim spalaniu jak i pracą. Pierwszy silnik 1,9 TDi zaprezentowano w 1991 r wraz z premierą nowego Audi 80 (w budzie B4) silnik miał oznaczenie (1Z) i miał 90 KM mocy, charakteryzował się elektronicznie sterowanymi pompami wtryskowymi Bosch, ale za to niską kulturą pracy. Dlatego właśnie w 1993 r. motor 1,9 TDi trafił pod maskę VW Golfa III. Z racji mniejszej komory silnika inżynierowie potrzebowali po prostu więcej czasu na w miarę skuteczniejsze wyciszenie "klekota". W późniejszym okresie ten silnik trafił także pod maskę Seata oraz Skody związanych kapitałowo z koncernem VW. Już wtedy było wiadomo, że modyfikacja programu sterującego silnikiem skutkuje dużymi przyrostami mocy i momentu obrotowego. W 1996 roku pojawiła się mocniejsza odmiana silnika 1,9 TDi (AFN). 110 konna jednostka łatwo było poznać po czerwonym "i" w znaczku TDi. Oprócz nieco mocniejszego wału i korbowodów wyposażona była ona w sprężarkę o zmiennej geometrii łopatek i wydajniejszych łopatkach. Przy okazji zastosowano również komputer 16 bitowy z innym oprogramowaniem silnika. W 1997 roku jednostki TDi poddane zostały małej metamorfozie. Otrzymały nową głowicę, układ rozrządu o bardziej żywotnej konstrukcji, a także dwumasowe koło zamachowe. Poprawiono również chłodzenie oleju. Dodatkowo 110 konna wersja wyposażona została w zespoloną z kolektorem wydechowym sprężarkę. Przy okazji zwiększyli wtryskiwacze. Prawdziwa rewolucja TDi (tzw. II generacja) nadeszła w 1999 roku. W VW Passacie (3B5), zamiast pompy wtryskowej zastosowano 4 oddzielne pompowtryskiwacze osadzone w głowicy silnika. W tej technologii wałek rozrządu buduje ciśnienie w cylinderku pompowtryskiwacza, a bardzo precyzyjny zawór magnetyczny kieruje odpowiednią dawkę paliwa do wtryskiwacza i dalej do komory spalania. Pierwsze jednostki tego typu charakteryzowały się dużą awaryjnością wałków rozrządu, które zdaniem złośliwców pękały już przy odbiorze autka z salonu. Problem jednak szybko rozwiązano. W 2001 pokazano wzmocniony silnik 1,9 TDi o mocy nominalnej 130 KM (symbol ASZ) Grubsze czopy wału korbowego, wzmocnione korbowody, a także wydajniejsze wtryskiwacze i inne sprzęgło to tylko część wprowadzonych unowocześnień. Zastosowano ponadto inną turbinę, inny układ dolotowy no i zmieniono również oprogramowanie sterujące pracą silnika. Ze względu na większą wytrzymałość i galanty potencjał jednostkę 130 konną (czerwone D oraz i w znaczku TDi) szybko zyskała fanów. Obecnie jest to najchętniej tuningowany diesel w Polsce !
Prawie równocześnie z premierą jednostki 130 konnej wprowadzono do sprzedaży 150 konną wersję 1,9 TDi (ARL) (czerwone T, D oraz i w znaczku TDi). Lżejszy i wytrzymalszy wał korbowy, inna turbina oraz zmieniony układ dolotowy (gigantyczny intercooler) to jedyne zmiany do tego silnika. Najmocniejszym motorem diesla 1,9 jest odmiana stosowana w Seacie Ibizie Cupra. Jednostka o oznaczeniu BPX 160 KM to jeszcze większe turbo i inny układ dolotowy niż w wersji 150 konnej. Wspomniany silnik był umieszczany zarówno poprzecznie jak i wzdłużnie. Poza inaczej umieszczoną miską olejową pompy oraz turbosprężarki (przy ewentualnej przekładce przeszkadza mocowanie silnika, stąd konieczne jest zastosowanie innego kolektora wydechowego) istotnych różnic między nimi brak.
[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Powrót do góry
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kavior




Dołączył: 15 Sie 2006
Posty: 458
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Centrum Dowodzenia Światem

PostWysłany: Pon 1:33, 25 Gru 2006    Temat postu:

Mój wujek ma Passacika z takim właśnie silnikiem 1.9 TDi... Kopa ma Wink A, i fajnie turbinka też mu chodzi Razz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Sąsiad




Dołączył: 19 Lip 2006
Posty: 1412
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: z Zielonej Góry

PostWysłany: Pon 1:55, 25 Gru 2006    Temat postu:

Ten silnik jest niezniszczalny Smile
Był montowany w: VW, Skodzie, Seacie i Audi. We wszystkich tych markach sprawował się świetnie. Nie ważne dla tego silnika jest też, czy ciągnie on Ibize czy Passata. Zawsze jest skory do pracy Smile

Gomesh kolejny dobry tekst i to o nie byle czym Wink
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Mr_Mar
VIP



Dołączył: 24 Lis 2006
Posty: 1751
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Pon 2:13, 25 Gru 2006    Temat postu:

Bardzo ekonomiczny i dynamiczny silnik. Ale wersja dziewiędziesięciokonna ma znikomą elastyczność, moje benzynowe 1,8 ma większa. Ale jak już się rozkręci to ciągnie zdrowo! Smile
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Zapa




Dołączył: 21 Cze 2006
Posty: 1409
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: od bociana.

PostWysłany: Pon 13:33, 25 Gru 2006    Temat postu:

Moja mama ma Passata 1.9 TDi i jest z niego zadowolona spokojnie 200km/h można nim jechać. i od świateł do świateł pościgać też się da. Kolejny super temat o silniku legendzie. Gratki!
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Kurczak




Dołączył: 13 Cze 2006
Posty: 2336
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Gdańsk

PostWysłany: Pon 19:45, 25 Gru 2006    Temat postu:

Nieśmiertelne 1.9 Wink Ulubiony silnik wielu kierowców... Mocny, ale oszczędny, idealny do codziennego użytkowania...
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum AutoPlus Strona Główna -> Technika w motoryzacji Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin