Forum AutoPlus Strona Główna AutoPlus
Forum motoryzacyjne
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Fiat 500

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum AutoPlus Strona Główna -> Young i Old-timery
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
poorwich
Administrator



Dołączył: 06 Cze 2006
Posty: 4062
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Pniewy koło Poznania

PostWysłany: Czw 9:04, 12 Lip 2007    Temat postu: Fiat 500

Włoski producent samochodów w latach 1957-1975 produkował mały samochodzik. Nazywał się on Fiat 500 (500 po włosku znaczy Cinquecento). Jego poprzednikiem był Fiat Topolino (zwany również myszką).

O nadwoziu słów kilka
Bryła samochodu jest dziś bardzo dobrze znana. Jednak, gdy auto debiutowało 50 lat temu budziło nie lada emocje (tak, jak jego dzisiejsza wersja - klik). Z przodu "patrzą" na nas dwa okrągłe reflektory. W okolicach chromowanego zderzaka umieszczono kierunkowskazy. Z boku samochodzik może niektórym przypominać VW Garbusa (opadająca ku tyłowi linia dachu). Z tyłu zaś znajdziemy klapę silnika, prostokątne światła i chromowany zderzak. W 1965 roku samochód przeszedł najpoważniejszą modernizację, otrzymując oznaczenie 500 F, która dotyczyła głównie przeniesienia zawiasów drzwi z tylnego słupka na przedni.
A teraz kilka słów o wersjach nadwoziowych tego malucha. Standardowo dostępny był z zamkniętym, 3-drzwiowym nadwoziem, które miało nad przednimi fotelami płócienny składany dach. Kolejną wersją była wersja otwarta - bazowała na normalnym nadwoziu, jednak płócienny, otwierany dach kończył się dopiero przed tylną szybą. Później wprowadzono nowy wariant nadwoziowy - kombi oznaczone jako Giardiniera 500. Były także sportowe wersje Abarth, które różniły się nadwoziem oraz silnikiem.

Kilka słów o silnikach
Pod maską Fiata 500 na początku produkcji gościł benzynowy, dwucylindrowy, chłodzony powietrzem silniczek o pojemności 489 ccm o mocy 13,5 KM. Silnik ten montowany był w "pięćsetkach" tylko przez pierwszy rok produkcji - później silnik dostał 1,5 KM, więc moc wzrosła do 15 KM. Samochód z tym silnikiem rozpędzał się do 85 km/h. W 1958 roku do sprzedaży weszła odmiana 500 Sport z silnikiem o pojemności 499,5 ccm, który legitymował się mocą 21 KM. Dwa lata później w ofercie pojawiła się wersja 500 D z silnikiem z wersji Sport, jednak jego moc osłabiono do 17,5 KM. Kombi napędzane było silnikiem o mocy 21 KM (takim samym jak wersja Sport). Wszystkie trzy samochody mogły jechać maksymalnie 95 km/h. W 1972 roku pojawiła się ostatnia wersja silnikowa małego Fiata (oznaczona jako 500R). Silnik miał pojemność 594 ccm i moc 18 KM. "Cinquecento" z tym silnikiem mógł mknąć maksymalnie 100 km/h. Była ona produkowana razem z następcą Fiata 500 - modelem 126.

Niestety wszystko co dobre kiedyś się kończy...
Ostatni egzemplarz Fiata 500 w wersji R zjechał z taśmy produkcyjnej w sierpniu 1975 roku. Według różnych źródeł, przez 21 lat wytwarzania małego Fiata, wyprodukowano 3,6-3,8 mln Fiatów 500. Auto zmotoryzowało Włochy - szczególnie południową część tego kraju, gdzie kupowali go zazwyczaj ludzie niezbyt zamożni.

FOTO:
- wersji Abarth:
[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]

- normalnej 500-tki:
[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]

- wersji kombi:
[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]

(C) autowp.ru
(C) google.pl
(C) wikipedia
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Szymon
Mistrz wiedzy o motoryzacji



Dołączył: 06 Kwi 2007
Posty: 2037
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Włocławek

PostWysłany: Czw 9:13, 12 Lip 2007    Temat postu:

Auto mi się nie podoba, ale chyba nie musi.. Założeniem było zmotoryzowanie ludzi mniej zamożnych, więc wygląd za bardzo się nie liczył. Osiągi? Słabe, żeby nie powiedzieć bardzo słabe. No ale czego mamy wymagać od samochodów, które przeżyły 50 wiosenek .. Auto kultowe i tyle.. Miejmy nadzieje, że druga generacja także takim autem zostanie. W co wątpię.. Teraz na rynku są tańsze modele i tak dalej i tak dalej... TO nie temat do tych dyskusji Razz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Mr_Mar
VIP



Dołączył: 24 Lis 2006
Posty: 1751
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Czw 9:17, 12 Lip 2007    Temat postu:

Piękny klasyk. Chętnie bym go widział w swoim wymarzonym garażu. Autko niezwykle sympatyczne. Fajnie, że jego nowa wersja powstanie tylko w Polsce.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
X2400




Dołączył: 07 Cze 2006
Posty: 1349
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Sochaczew koło Warszawy
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Czw 9:34, 12 Lip 2007    Temat postu:

Auto mi się nie podoba. Osiągi słabe. Dobrze, że następca będzie produkowany w Polsce Wink
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Kurczak




Dołączył: 13 Cze 2006
Posty: 2336
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Gdańsk

PostWysłany: Czw 11:26, 12 Lip 2007    Temat postu:

Klasyk, który ostatnio wrócił do łask ;]
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Veyron




Dołączył: 06 Mar 2007
Posty: 2070
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Miasto piernika i Kopernika - Toruń
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Czw 11:26, 12 Lip 2007    Temat postu:

Topolino stoi w pracy mojej mamy Razz jak będe miał aparat to zrobię kilka zdjęć....
PS. Pracuje jako nauczycielka w Technikum Samochodowym w Toruniu Wink jako nauczycielka angielskiego Rolling Eyes
A sam samochód jest świetny !!
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum AutoPlus Strona Główna -> Young i Old-timery Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin