Forum AutoPlus Strona Główna AutoPlus
Forum motoryzacyjne
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Ford Model T

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum AutoPlus Strona Główna -> Young i Old-timery
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Mr_Mar
VIP



Dołączył: 24 Lis 2006
Posty: 1751
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Pon 16:11, 01 Sty 2007    Temat postu: Ford Model T

Jest rok 1908. Jest to początek rozwoju motoryzacji na świecie. Przenosimy się do Detroit.
To właśnie tam narodziła się prawdziwa motoryzacja. Cofnijmy się w czasie jeszcze parę lat do roku 1905. Wówczas Henry Ford wymyślił produkcję taśmową! Zaczął ją stosować przy produkcji Forda model A. Wracamy znów to 1908 roku. Ford wówczas produkował jeden model, dużego i drogiego Forda A, na którego niewielu było stać. Przedsiębiorczy Henry postanawia produkować auta dla ludu (tak Hitler zaczerpnął ten pomysł od Forda jako swego bliskiego przyjaciela!). Pojawia się na rynku Ford molet T. Auto, które dzięki swej prostocie i niskiej cenie podbiło rynek motoryzacyjny w całych stanach. Jego cena kształtowała się początkowo na poziomie ok. 800 dolarów, systematycznie spadając. Przed pierwszą wojną światową osiągnął już cenę zaledwie 400 dolarów a więc połowę, po czym jeszcze spadała ona do 300 dolarów w latach dwudziestych. Wraz z pojawieniem się tego auta, zakłady Forda wprowadziły doskonale dzisiaj znaną każdemu użytkownikowi samochodu zamienność części. Do tej pory w razie zużycia, zniszczenia bądź uszkodzenia części użytkownik nie miał innego wyjścia jak samemu wykonać lub zamówić u producenta auta nową część słono za to płacąc. Dzięki pomysłowi Forda użytkownicy modelu T w razie jakiejkolwiek usterki mogli po prostu iść do najbliższego sklepu żelaznego i kupić odpowiednią część za niewielką cenę, która na ogół była niższa od ceny naprawy części.
Budowę automobilu oparto na ramie, do której mocowane były osie i silnik. Oczywiście każdy z tych elementów był montowany na innym stanowisku. Rama przesuwała się na taśmie a znajdujący się na stanowisku pracownik montował jedną część przez cały dzień do kolejnych ram. Silnik jaki był wykorzystywany do napędu pojazdu stanowiła czterocylindrowa czterosuwowa jednostka o pojemności 2893 ccm. Motor ten dysponował zawrotną mocą 22,5 KM. W układzie napędowym zastosowano również dwubiegową skrzynię biegów. Silnik, sprzęgło oraz skrzynka biegów miały jedną miskę olejową.
Ford Model T gotowy do jazdy z blaszany nadwoziem ważył 540kg i osiągał prędkość 65km/h.
Ford Model T był pierwszym autem produkowanym masowo, przy pomocy wspomnianej już taśmy. Produkowany był w latach 1908-29. W ciągu 19 lat produkcji fabrykę opuściła ponad 15 milionów egzemplarzy. Z powodu tak drastycznie dużej liczby produkowanych egzemplarzy, zakłady Forda miały spore problemy a urzędem antymonopolowym. W pewnym momencie produkcji tego auta Ford sztucznie spowalniał produkcję, żeby wydłużył się okres oczekiwania na ten pojazd.
Do roku 1914 Forda model T można było zamówić w dowolnym kolorze. Dopiero po tym roku w skutek przygotowań do pierwszej wojny Ford zmuszony był malować swoje auta tylko na kolor czarny i wówczas zrodził się słynny i każdemu znany slogan reklamowy „Możesz kupić swojego Forda T w dowolnym kolorze pod warunkiem, że będzie on czarny!”

Nie wątpliwie był to samochód, który zapisał się złotymi zgłoskami na kartach historii motoryzacji. Gdy nie to auto dziś pewnie bylibyśmy dobre 30 do 50 lat z motoryzacją w tyle.

[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]

żródło:
wikipedia.pl
google.pl
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Kuba K.
Moderator



Dołączył: 08 Cze 2006
Posty: 712
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Tarnów

PostWysłany: Pon 16:24, 01 Sty 2007    Temat postu:

Widzę, że na forum pojawiają się materiały o historii i podwalinach współczesnej motoryzacji, to dobrze.
Ford T do którego odnosi się Twój tekst był swego rodzaju rewolucją z, którą związany był też pomysł na produkcję taśmową a także idea auta dla ludu.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Zapa




Dołączył: 21 Cze 2006
Posty: 1409
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: od bociana.

PostWysłany: Pon 17:05, 01 Sty 2007    Temat postu:

Dla mnie zaraz po Mustangu jest to najbardziej znany Ford. I jak bym takiego kupił to też czarnego Very Happy Szkoda że już dzisiaj nie można spotkać tego samochodu.... Crying or Very sad
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Kurczak




Dołączył: 13 Cze 2006
Posty: 2336
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Gdańsk

PostWysłany: Pon 20:27, 01 Sty 2007    Temat postu:

Jak nie można... W Gdańsku mamy jeden świetnie odrestaurowany model... Stoi w jakimś salonie... Wink

A sam samochód... Noo... Legenda po prostu... Wink
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Sąsiad




Dołączył: 19 Lip 2006
Posty: 1412
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: z Zielonej Góry

PostWysłany: Pon 21:02, 01 Sty 2007    Temat postu:

Moim zdaniem Ford model T jest jednym z najładniejszych klasyków. Ma on swój urok. A do tego wszystkiego ma fajny silniczek Wink
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Mr_Mar
VIP



Dołączył: 24 Lis 2006
Posty: 1751
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Pon 22:04, 01 Sty 2007    Temat postu:

Sąsiad napisał:
A do tego wszystkiego ma fajny silniczek

Najciekawszy w tym silniczku był wał korobowy, który nie posiadał przeciwag i był podparty na trzech łożyskach.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum AutoPlus Strona Główna -> Young i Old-timery Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin